Bacaan Popular

Sabtu, 7 Januari 2012

Jumaat Dengan Tuan Guru


Hari ini aku solah jumaah di Masjid Al Azim Pandan Indah. Sebelum memulakan azan pembantu Bilal membuat pengumuman kehadiran Tuan Guru Nik Aziz yang akan menjadi Khatib dalam khutbah nanti. Dalam hatiku berkata Alhamdulillah...dapat juga aku dengar khutbah dari mulut Tuan Guru itu. Seumur hidupku tak pernah dengar khutbah darinya. Tapi hati ini Insya'Allah akan dapat. Dalam pada itu pengumuman tentang solah hajat akan diadakan selepas solah juma'at. Alhamdulillah lagi sebab dalam solah hajat itu aku nak minta supaya hajat aku nak buat satu telemovie tentang agama Allah ini supaya dapat tercapai.

Hasrat aku ini dah lama aku pendam, dah jumpa rakan yang sanggup nak tulis skrip untuk telemovie itu tapi dari awal November 2011 sampailah kehari ini masih belum siap skripnya. Kemudian pengumuman nak diadakan "Himpunan Aman" bagi menyokong pelajar2 dari UPSI yang ditahan beberapa hari yang lalu.

Ah...hatiku berkata yang tak elok pula. Budak2 tu disuruh pergi belajar dan diberi biassiswa tapi nak buat perkara yang bertentangan dengan Akta dan bila ditahan oleh pihak berkuasa maka pihak masjid pula nak anjurkan Himpunan Aman yang seolah2 menyokong tindakan pelajar itu. Dalam benak aku dok fikir baik aku tak payah join perkara camni. Lepas juma'at nanti baik terus balik studio dan buat kerja aku sendiri. Mana tau dalam nama aman tu tiba2 jadi tak aman, tak pasal-passal kena siram ddengan air FRU.

Azan pun berkumandang, selesai azan aku berganjak ke saf no 2 didepan. Sebelum itu aku dalam saf ke 3 waktu solah tahyat masjid. Alhamdulillah memenuhi ruang paling depan adalah paling afdal bagiku. Kalau boleh aku nak masuk saf no 1. Dan kalau boleh sebelah bilal terus, biar malaikat yang mencatat pahala akan mencatat pahala aku terlebih dahulu.

Selesai solah sunat juma'at khatib pun naik keatas mimbar tapi bukan Tuan Guru yang naik atas mimbar. Dia seorang anak muda. Barangkali anak Tuan Guru kot. Atau mungkin Tok Guru masih dalam perjalanan. Tak kisahlah asal ada khatib yang dapat menyampaikan khutbah dah memadai.

Perkataan terakhir khatib ialah "Wa aqim us solah", aku pun genjak masuk dalam saf no 1, yakni saf paling depan. Makmum sebelahku memberi isyarat tempat yang aku masuk tu ialah tempat untuk bilal. Aku tak peduli, kerana sebenarnya bilal tiu tak sebesar mana pun, masih muat untuk batang tubuhnya yang akan masuk berdiri disebelah kiriku nanti. Habis Qamat bilal pun masuk, Alhamdulillah lagi memang muat dan bahu kami bersentuhan baik dikiri maupun dikakan. Inilah sunah Nabi saw yang aku belajar yang patut kita buat. Baik juga aku kedepan sebab dengan kedepan aku tak membiarkan saf didepan tu renggang (tak bersentuh bahu).

Dalam solah memang tak menimbulkan ketidak selesaan, baik semasa qiam, ruko' maupun sujud. Bagitu juga dalam tahyat akhir, jadi tak nampak kenapa makmum masih merenggangkan saf dalam solah. Cuma satu perkara yang kurang selesa ialah kalau sama berdoa nak duduk bersila memang tak selesa. Tapi sebenarnya kekalkan duduk dalam tahyat akhir semsa berdoa adalah lebih afda. Kalau aku silap sila betulkan.

Selesai solah jumaat Imam menyambung solah hajat. Aku membaca al Fatehah dan Ayatul Qursi sebanyak 3 kali, ngam2 habis baca imam pun beri isyarat untuk ruko'. Dalam Rakaat kedua aku membaca Al Kafiruun sebanyak 3 kali, Alhamdulillah dapat semua. Lepass bagi salam Imam terus beri isyarat supaya makmum baca al Fatehah dan terus doa. Isi doanya memang baik, ada bahasa Arab dan ada bahasa Melayu. Ia langsung tidak bercampur dengan isi politik walaupun anak muda yang jadi imam itu nampak macam orang politik.

Selesai doa masing2 berebut2 nak salam dengan Imam. Aku orang ke 3 yang dapat salam dengan Imam. Bilal yang tadinya disebelahku berganjak sedepa kekiri. Aku lengkapkan solahku dengan solah sunat jumaat pula. Tapi yang peliknya waktu aku baru nak angkat takbir aku perasan terlalu ramai orang berkerumun kearah kiri bilal. Aku tak jadi angkat takbir. Aku cuba memerhatikan apa yang sebenarnya yang sedang berlaku.

Rupa2nya Tuan Guru Nik Aziz Menteri Besar Kelantan itu berada disaf sebelah kiri agak2 selang 8 makmum dari tempatku solah tadi. Semakin ramai makmum yang serbu untuk bersalam dengan tuan guru, sehingga ada yang melintas depan bilal serta dua tiga makmum lain yang sedang mendirikan solah sunat. Astagfirullah alazim...sampai begitu taksubnya manusia kepada Tuan Guru Nik Aziz sehingga lupa larangan Nabi saw supaya tidak melintas dihadapan orang yang sedang bersembahyang.

Aku membiarkan mereka dan aku terus solah sunat.

Selesai solah dan berdoa aku terus keluar masjid. Diperkarangan masjid ramai orang berkumpul untuk memulakan himpunan aman. Aku melangkah keluar dan diluar masjid kelihatan dua buah kereta Polis bersiap sedia untuk memantau atau menghantar laporan kepada Ibu Pejabat jika ada perkara2 yang tidak dapat ditangani bagi mendapatkan bantuan.

Dalam melangkah kaki kestudio aku berfikir lagi tentang manusia yang melintas depan orang yang sedang bersembahyang. Aku berfikir lagi tentang manusia yang berkumpol ramai2 untuk menyuarakan rasa tak puas hati terhadap pemerintah. Rumusan terakhir aku mendapati bahawa inilah kandungan puncak kepada manusia akhir zaman yang disebutkan Rasulallah saw lama dulu.

Tujuan aku menulis ini ialah supaya kalian tidak terikut2 gerombolan yang nak bersalam dengan seseorang ulamak sehingga mengabaikan rasa hormat terhadap orang lain yang sedang bersembahyang. Kedua ikut meninggikan suara didalam masjid ketika menjawab "Takbir" apabila ada seseorang meninggikan suaranya menyebut "Takbir". Dalam masjid tidak boleh meninggikan suara. Itu ramai manusia yang sudah lupa. Dan ketiga, masjid bukanlah tempat kita berkumpol menyuarakan rasa tak puas hati terhadap pemerintah. Tidakkiralah siapa atau dari kelompok mana pemerintah tersebut.

Semuga Allah memberi keampunan kepada kita semua.


Salam Ukhuwah..~

2 ulasan:

  1. ulama' atau segerombolan yang harus di tegur dan ditegur ?

    BalasPadam
  2. Tak kesahlah...elok juga kita berlapang dada...semuanya betul belaka. Cuma kita minta sama2 dapat keampunan dari Allah ta'ala..~

    BalasPadam