Bacaan Popular

Sabtu, 6 November 2010

Yang Bermunafa'at


Sebaik-baik manusia adalah orang yang selalu memberi munafa'at pada orang lain.

Orang berjaya bukan orang yang mampu untuk menghasilkan sesuatu, tetapi juga mampu memberi munafa'at pada orang lain. Kebahagiaannya bukan hanya kerana mampu memenuhi keperluan diri dan keluarga, tetapi juga mampu memberi kebahagiaan pada orang lain. Ini adalah muslim yang baik. Kita tidak menjadi muslim yang baik apabila kita kenyang sedangkan jiran-jiran kita kelaparan.


Ingatlah kejayaan yang diperolehi bukan usaha kita semata-mata. Kejayaan kita adalah kerana bantuan orang lain. Contohnya guru yang mengajar kita. Ibu bapa yang membimbing dari kecil sehingga dewasa. Rakan-rakan sekuliah dan rakan-rakan sekerja yang selalu bersama kita. Dan semua kejayaan kita hakikatnya adalah pertolongan daripada Allah swt.


Sekiranya kita mempunyai rezeki dan ilmu yang cukup, rangcanglah sesuatu bagi menggabungkan keduanya bagi membantu orang lain. Bermula dengan adik beradik dan saudara terdekat. Kemudian kita perlu membuat perancangan untuk membantu jiran tetangga dan orang lain. Kita perlu mengetahui siapa jiran tetangga dan orang lain. Memberi pertolongan pada yang memerlukan, sekiranya mereka dibiarkan berarti kita membiarkan mereka terjerumus ke dalam kekufuran. Ingatlah kemiskinan itu menyebabkan kekufuran.


Beruntunglah bagi mereka yang dikurniakan oleh Allah swt peluang berbakti kepada orang lain. Orang lain adalah ladang amalan kita. Apabila kita mempunyai potensi yang lebih daripada orang lain, kita mesti menanamkan niat member munafa'at sebanyak-banyaknya kepada orang lain. Kelebihan yang ada pada kita hakikatnya adalah amanah yang diberikan oleh Allah swt dan akan dipertanggung-jawab di akhirat kelak.


Apabila Allah swt mengurniakan kelebihan kepada kita, pasti ada orang lain yang memerlukannya. Seseorang yang memiliki kelebihan dan menganggap seolah-olah kelebihan itu adalah miliknya sendiri, kemudian dia berlaku sombong, merendahkan orang lain, menghina dan menyakiti orang lain. Kiranya sesama umat Islam saling membantu pasti umat Islam membangun dan menjadi umat yang hebat.


Allah berfirman yang bermaksud:

"Tahukah engkau akan orang yang mendustakan ugama. Orang itu ialah yang menindas serta berlaku zalim kepada anak yatim. Dan ia tidak menggalakkan untuk memberi makanan yang berhak diterima oleh orang miskin."

(Al-Maa'uun:1-3)

kredit: Abd Rahim


Salam Ukhuwah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan