Bacaan Popular

Jumaat, 17 April 2015

KasehNya


Sepertimana kita semua tahu bahawa kasehnya ibu mengatasi kaseh segala-galanya. Tapi kita terlupa bahawa kasehnya Allah s.w.t. kepada hamba-hambaNya 70 kali ganda lagi lebihnya dari kaseh seorang ibu.

Seorang anak kecil pasti amat mengharapkan segala-galanya dari ibu kandungnya. Ketika lapar dia akan meminta sesuatu dari ibu kerana dia tahu hanya ibu yang dapat memberi hilang kelaparannya. Ketika lampinnya basah juga dia mengharapkan ibu untuk menukar lampin baru dan begitu juga ketika dia demam pasti orang yang di harapkan dapat menghiburkannya ialah ibunya.

Setelah kita tahu bahawa kaseh Allah ta'ala keatas hamba-hambaNya 70 kali ganda dari kaseh ibu, namun maseh ada di antara kita yang apabila di timpa kesusahan, kesakitan, kekecewaan atau penderitaan tidak mengadu terus kepada Allah ta'ala. Ada yang mengadu dengan selain dari Allah. Inilah yang membuatkan Allah ta'ala tidak suka.

Dalam apa perkara pun kita kena mendahulukan Allah. Contoh apabila sesuatu barang atau anggota keluarga hilang, tempat pertama kita harus mengadu ialah kepada Allah. Caranya ialah dengan dua raka'at solat hajat sebab kita yang berhajat kepada Allah ta'ala sedang Allah ta'ala tidak berjahat kepada sesuatu. Ia berdiri dengan sendiriNya (tanpa sekutu).

Jadi bagaimana jika usaha pertama kita ialah membuat laporan ke Balai Polis apabila menyedari motorsikal atau kereta atau anak kesayangan hilang. Bukankah itu membelakangi Allah ta'ala namanya dan pasti Allah tidak suka. So... kenapa buat perkara yang Allah tidak suka. Walhal apabila kita mengadu pada Allah pasti Allah mendengar sebab Allah ta'ala Maha Mendengar.

Kita kena sedar bahawa apabila kita meminta sesuatu dari ibu kita sewaktu kita kecil dulu pasti ibu kita akan beri apa yang kita minta. Jika ibu tidak beri apa yang kita minta kita akan menangis. Begitu juga Allah ta'ala akan beri apa yang kita minta. Yang penting jangan putus asa, mintalah dengan menangis dalam solat hajat dan solat tahajut seperti seorang anak yang menangis meminta sesuatu dari sang ibu. Bukankah Masyaik pernah kata mintalah kepada Allah dengan menangis bersungguh-sungguh, jikalau tidak boleh menangis menangislah sekadar yang mampu lalu akhirnya kita akan mudah menangis cuma latihan menangis kita tak buat dalam hidup kita.

Memang kita juga memerlukan latihan menangis sebab dah lama kita tidak menangis. Jadi mulai sekarang kita boleh belajar menangis semula jika tak dapat menangis maka Tok Wan ada satu cadangan. 

Pada waktu semua orang tengah tidur kita bangun pelan-pelan dan pergi ke tandas serta cucilah tandas itu sehingga betul-betul bersih tanpa di ketahui orang. Jika kita orang kaya apabila kita mengalami pekerjaan mencuci tandas baru kita dapat merasai kelembutan hati, bila hati lembut maka mudahlah kita menangis.

Bagi yang tidak kaya pun kadang-kadang hati maseh keras. Cubalah cari tandas masjid yang kotor disebelah siang dan cucilah pada waktu malam tanpa di ketahui oleh orang lain. Mudah-mudahan selepas ini kita akan menjadi orang yang mudah menangis dan mencari Allah ketika apa saja perkara yang datang kepada kita. Ini kerana sifat Allah yang Maha Pengaseh yang patut kita syukuri dengan berikhtiar mendapatkan kaseh Allah.

Dalam satu kesah yang berlaku kepada Nabi Musa a.s. ketika mana Nabi Musa a.s. telah bosan dengan sikap kaumnya yang tidak mahu beriman kepada Allah ta'ala, Nabi Musa memohon doa kepada Allah supaya Allah ta'ala memusnahkan kaumnya itu. Namun kemudiannya Allah s.w.t. memerintahkan Nabi Musa a.s. membuat seberapa banyak pasu dari tanah. Tanpa banyak soal Nabi Musa a.s. pun membuat pasu dengan begitu banyak. Semua pasu-pasu itu cantek-cantek belaka dan sukar mencari kecacatannya. 

Setelah pasu-pasu itu siap semua maka Nabi Musa bertanya kepada Allah ta'ala. 'Wahai Allah, sekarang apa pula yang harus aku perbuat.' Allah s.w.t. memerintahkan Nabi Musa a.s. memecahkan kesemua pasu-pasu itu. Begitu dengan perintah Allah Nabi Musa a.s. ta'at dan terus memecahkan kesemua pasu-pasu yang dengan susah payah dibinanya terdahulu.

Setelah kesemua pasu-pasu itu pecah maka Nabi Musa bertanya lagi kepada Allah ta'ala. 'Wahai Allah, apakah maksud semua ini. Engkau memerintahkan aku membuat pasu kemudian Engkau memerintahkan daku memecahkannya pula'.

Lalu Allah ta'ala berfirman kepada Musa a.s. bahawa begitu pasu yang dibina oleh Musa a.s. pasti di sayanginya sebab dengan susah payah dia berusaha keras untuk membina pasu itu dan setelah pasu itu pecah semua pasti rasa kecewa berada dalam hatinya kerana usaha dan sayangnya kepada pasu yang cantek itu terpaksa dipecahkan. Begitu juga 'Aku' firman Allah, akan merasa tidak suka akan permintaan engkau untuk memusnahkan kaummu kerana mereka tidak menta'ati Aku. Kerana dengan sifat Kaseh yang ada pada Aku, maka Aku tidak akan memusnahkan kaummu seperti yang engkau minta.

Barulah Nabi Musa a.s. faham betapa KasehNya Allah ta'ala kepada hamba-hambanya. Betapa tidak ta'at hamba-hambanya kepadaNya serta mempersekutukanNya pula namun Allah tidak membalasnya semasa di dunia. Bahkan semua balasan telah Allah tulis dalam kitab Zabur, Taurat, Injil dan al Quran bahawa semua pembalasan adalah pada hari pembalasan.

Dari cerita Nabi Musa a.s. kita dapat sedikit pengetahuan tentang kasehNya Allah kepada hamba-hambaNya. Jika dibandingkan dengan kaseh seorang ibu terhadap anaknya kita akan dapati ada ibu yang membenci anaknya sendiri yang sampai terkeluar dari muliutnya, 'Aku tak mengaku kau anak aku dunia dan akhirat dan aku haramkan susu aku yang engkau minum dulu'. Ada dialog yang seperti itu yang pernah kita dengar kan?

Namun jika dibandingkan kehancuran umat zaman Nabi Nuh a.s. dan umat Nabi Luth a.s. ia sangat jauh berbeza. Jika umat Nabi Musa a.s. dikatakan melampaui batas pasti batasnya itu tidak sebesar batas yang di lakukan oleh umat Nuh a.s. sehingga Allah ta'ala menenggelamkan mereka dalam bah besar 40 hari 40 malam. Dan kaum Nabi Luth a.s. juga melampaui batas yang bukan calang-calang besarnya dan jika tidak dihapuskan mereka pasti penduduk dunia pada masa seribu tahun selepas zaman Nabi Luth a.s. dijangkiti virus HIV.

Untuk mengelak semua itu dari berlaku maka umat Nabi Luth a.s. terpaksa dilenyapkan dari muka bumi dan virus yang ada pada tubuh mereka mesti diletak dalam-dalam di timbus dalam tanah. Sebab itulah Malaikat Jibril a.s. menterbalikkan bumi tempat kaum Luth a.s. dan kesemua mereka tertimbus dalam tanah yang kedalamannya sesuai agar tidak merebakkan virus HIV. Bukankah Allah ta'ala bersifat Maha Mengetahui. 

Apa-apa bencana yang Allah ta'ala turunkan untuk memusnahkan sebagaian atau keseluruhan umat-umat terdahulu memang sesuai dengan sifat KasehNya Allah kepada hamba-hambanya. Tanpa memusnahkan umat Nabi Nuh a.s. pasti manusia akan mwenjadi lebih jahat. Tanpa memusnahkan umat Nabi Luth a.s. manusia akan dijangkiti virus HIV dan tanpa memusnahkan kaum Tsamud pasti manusia menjadi tersangat bongkak dan sombong.

Bukankah Allah mempunyai sifat Maha Pengaseh lagi Maha Penyayang?



La haula wala quwwata illa billah..~

1 ulasan:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    BalasPadam