Bacaan Popular

Jumaat, 10 April 2015

Hubungan Kita Dengan Allah_bahagian akhir

Gambar sekadar hiasan sahaja.

Seterusnya sifat unggul yang ke lima yang ada dalam diri para sahabat r.ahum yang menjadikan mereka di Redha'i oleh Allah s.w.t. ialah sifat 'Ikram Muslimin' mereka. Sifat ini juga harus kita ambil dan letak dalam diri kita.

Sifat ini menjadikan kita menunaikan hak saudara Muslim kita tanpa menuntut hak kita sewaktu, semasa atau setelah tertunainya hak tersebut. Maknanya kita menunaikan hak saudara Muslim kita contohnya apabila kita masak gulai yang sedap baunya sampai masuk kedalam rumah saudara Muslim kita lalu sangat patut kita berikan gulai tersebut kepadanya walaupun cuma kuahnya sahaja (mungkin isi tak cukup).

Tapi para sahabat r.anhum disuatu peristiwa telah diberikan kepala kambing oleh seseorang lalu dia merasakan bahawa jiran disebelah rumahnya itu lebih memrrlukan kepala kambing tersebut untuk dimakan lalau kepala kambing tersebut telah diberikan kepada jirannya. Jiranny6a pula merasakan bahawa jiran yang disebelah rumahnya yang lagi satu itu lebih memerlukan kepala kambing itu dari diurinya serta keluarganya lalu kepala kambing tersebut berpindah kerumah ketiga.

Begitulah seterusnya kepala kambing itu bergerak dari satu rumah kesatu rumah yang lain sehing genap tujuh rumah maka kepala kambinmg tersebut akhirnya sampai semula kerumah saudara Muslim yang pertama.

Ketika penghijrahan Rasulullah s.a.w. ke Madinah penduduk Madinah yakni Ansar telah melayan tetamu mereka yakni Muhajirin (dari Mekkah) dengan begitu baik. Ada yang memberikan rumah mereka sebagai tempat tinggal kepada saudara Muhajirin. Ada yang memberikan tawaran untuk memilih mana-mana isterinya yang ramai untuk diceraikan dan kemudian di nikahi oleh Muhajirin. Begitu hebat sifat ikram yang ada dikalangan mereka. Inilah yang menjadikan mereka di ingat sehingga bait-bait ayat yang selalu kita dapat dengan sehingga hari ini, yakni, 'Apabila Ansar dan Muhajirin bersatu', membawa maksud kejayaan. Kejayaan mutlak yang Allah turunkan kepada mereka sehingga Madinah yang tidak mempunyai kusa elektrik pada masa itu mendapat gelaran Madinah al Munawaran yang bermaksud Madinah Yang Bercahaya. Nur dari sifat ikram mereka menyukan Allah s.w.t.

Mereka begitu yakin ganjaran yang Allah ta'ala janjikan bahawa setiap sebutir buah kurma yang mereka ikramkan (sedekahkan) kepada saudara Muslim mereka akan mendapat ganjaran sebesar Gunung Uhud. Atas keyakinan mereka itulah mereka digelar Radhi Allah anhu, Allah REdha keatas mereka dan mereka redha kepada Allah.

Untuk mendapatkan hakikat ikram Muslimin ini kita harus berusaha. Ikram dan terus ikram saudara-saudara kita dan disebelah malamnya bangun solat tahajud, diakhir sujud, sujudlah lama-lama minta pada Allah dengan menangis bersungguh-sungguh. Jikalau tak boleh nangis buat-buat nangis dan minta Allah ta'ala campakkan hakikat ikram Muslimin ini kedalam diri kita. Dan lagi satu tambahan, yakni kita kena cakapkan hal ikram Muslimin ini kerana apabila kita cakap dan cakap lagi maka telinga kita yang terletak terlalu hampir dengan mulut kita akan dapat mendengar berulang kali dan perkara ini akan masuk kedalam otak seterusnya menuju ke hati.

Dan sifat unggul yang ke enam yakni yang akhir (dalam siri ini) yang ada dalam diri para sahabat r.anhum ialah sifat 'Dakwah dan Menyampaikan'.

Dengan hakikat ini mereka mempunyai keyakinan dan semuga kita juga mempunyai keyakinan yang sama seperti mereka bahawa mereka telah memperbetulkan anggapan yang selama ini salah yakni, 'Seluruh harta, masa dan diri kita adalah milik Allah dan Allah telah bayar dengan syurga'. Ayat ini adalah dari ayat al Quran nyang Tok dah lupa dari surah yang mana, tapi kompom dari al Quran.

Dengan keyakinan inilah mereka mengurbankan hampir-hampir keseluruhan bahkan kesemua harta, diri dan masa mereka kejalan Allah. Kerana setiap satu pengorbanan yang kita lakukan untuk jalan Allah akan mendapat ganjaran dari 300,000 hingga 700,000.

Seseorang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah akan mendapat ganjaran sehingga 300 ribu kali ganda sementara seseorang yang mengeluarkan harta, diri dan masanya ke jalan Allah akan mendapat ganjaran sehingga 700 ribu ganjaran.

Bayangkan seorang pendakwah atau da'i yang keluar meninggalkan rumahnya, kampong halamannya, anak-anaknya serta isteri-isterinya semata-mata untuk melakukan dakwah kerana Allah (bukan kerana upah atau bayaran) dan selama mana ia masih tidak pulang kerumahnya maka semua pahala yang berjumlah berjuta-juta itu akan turut sama dinikmati oleh isterinya. Diberitahu oleh ulamak bahawa para isteri yang ditinggalkan suami mereka untuk jalan Allah akan terlebih dahulu selama 500 tahun masuk kesyurga kerana para bidadari syurga akan menghiaskannya untuk ketibaan suaminya. Inilah ganjaran yang harus kita rebut.

Seorang da'i pula apabila memijakkan kakinya kesyurga dan tatkala para bidadari yang berjumlah berjuta-juta yang menantinya dipintu syurga kesemuanya akan pengsan melihat wajah da'i tersebut kerana Allah ta'ala telah menghiasnya begitu indah dimata para bidadari.

Jadi masih tidak memadai jika kita hanya melakukan semua perintah Allah serta meninggalkan kesemua laranganNya. Kita juga ta'at pada Rasul, ikut semua perintahnya dan meninggalkan larangan Rasul. Kita solat fardhu tepat pada waktu dengan cara berjemaah tanpa tertinggal takbiratul ulla, kita puasa tiga hari setiap bulan, kita bayar zakat dan kita naik haji berkali-kali dan bila diistiharkan mendapat buku catatan amal dengan tangan kanan maka kita pasti dan pasti dimasukkan kedalam syurga kerana akhir kalam kita dapat mengucapkan kalimah 'Laillaha ilallah'. Namun seketika kaki hendak melangkah masuk kedalam syurga kaki kita terpaku selama 40 tahun. Mata kita terpukau oleh permandangan yang sangat mengasyikkan dan setelah genap 40 tahun terpaku dipintu syurga maka bidadari mengejutkan kita mempersilakan kita masuk. Bahkan apabila terpandang wajah bidadari yang pertama sahaja kita sudah jatuh pengsan.

Namun janganlah risau kerana berapa tahunpun kita pengsan masa disyurga tiada kesudahannya. Walaupun kita sudah terpaku selama 40 tahun dan pengsan pula selama 40 tahun kita tidak akan tua sebab disyurga tiada orang tua. Kesemua kita akan sentiasa muda, sentiasa sehat, sentiasa tidak dahaga, tidak berpeluh kerana itulah syurga yang kekal abadan abada.

Untuk mendapatkan semua ini kita kena berkurban masa, diri dan harta. Lakukanlah dakwah kepada sesiapa sahaja. Tanamkan hasrat untuk tidak membenarkan sesiapa sahaja masuk kedalam neraka. Kita kena fikir dan ada rasa bimbang supaya bayi yang terakhir yang dilahirkan kedunia sebelum dunia qiamat dapat diselamatkan dari azab api neraka.

Ishh... kalau ikutkan nak menulis banyak lagi yang mahu ditulis. Tapi memadailah empat siri ini yang sudah terlalu panjang. Akhir tulisan Tok Wan memohon maaf kerana tulisan-tulisan ini begitu panjang. Doakan agar Tok Wan sehat dan berupaya untuk menulis lagi.


La haula wala quwwata illa billah..~


1 ulasan:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    BalasPadam