Bacaan Popular

Selasa, 12 November 2013

Yang Mana Lebih Maju ?


Yang mana lebih maju ? Yang dulu atau yang ada sekarang ?

Tak ramai yang nak bertanya soalan macam tu. Tapi ada juga yang bertanya kan. Soalan ini sudah kerap-kali tok temui dalam pencarian.

Cari punya cari punya cari dan cari lagi semalam terpandang gambar logam berkarat (gambar diatas). Logam ini ditemui bersama-sama sebuah kapal zaman kuno yang tenggelam entah tahun bila. Dan mengikut kajian saintifik, logam tersebut merupakan serpihan peralatan yang seangkatan dengan komputer yang digunakan untuk meramalkan gerhana matahari.

Yang peliknya alat ini dibuat  100 Tahun Sebelum Masehi. Bermakna alat ini telah direka-cipta lebih kurang 2100 tahun dahulu. Ertinya 2100 tahun dahulu dunia saintis sudah maju dengan penciptaan komputer bagi  meramal kejadian gerhana matahari. 

Ish... rasa pelik pulak. Tapi jangan pelik, memang dunia ini sentiasa maju, dan apabila maju manusia sombong diri dan melupakan Allah s.w.t. lalu Allah hapuskan beberapa banyak kaum yang terdahulu daripada kita. Dalam al Quran ada menceritakan berbagai kaum yang pernah ujud diatas muka bumi ini dan kemudian dilenyapkan dengan berbagai-bagai bencana.

Kaum 'Add yang gagah dan besar yang mampu membina bangunan dalam gunung serta memantulkan pencahayaan dari sinar matahari sehingga dapat masuk jauh kedalam gunung tersebut tanpa menggunakan elektrik atau wayar.

Kata seorang ustaz yang bercerita dalam kuliah yang tok pernah attend zaman Nabi Nuh a.s. dulu manusia dah pakai i-Pad. Tapi oleh kerana mereka ingkar dengan perintah Allah dan Rasul-Nya maka dunia dibanjirkan maka tenggelamlah mereka semua.

Bumi dan laut yang ada pada hari ini bukanlah peta muka bumi dan laut seperti sebelum banjir besar zaman Nabi Nuh a.s. Ini bermakna ada banyak bandar-bandar besar yang terletak dipinggir laut sebelum itu telah tenggelam. 

Cerita ustaz ini boleh tok terima sebab selalu sangat kita dengar cerita UFO muncul disana-sini. Mungkin UFO ini adalah kenderaan manusia zaman dulu yang dapat diselamatkan. Wallahu 'alam...


Salam Ukhuwah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan