Bacaan Popular

Ahad, 3 November 2013

Daripada 6 Kepada 6 Prinsip Melawan Arus



Mari kita terus mencahayakan hati kita dengan menghayati nasihat parasolihiin...

Telah menerangkan setengah Hukamaa` rah.a.....(mafhumnya)....:
Apabila manusia (orang ramai) menyibukkan diri mereka dengan enam perkara, maka hendaklah antum (kalian) menyibukkan diri antum dengan enam perkara yang lain :

[Yg pertama]
Apabila manusia menyibukkan diri mereka dengan MEMPERBANYAKKAN 'AMAL (KATHRATUL A'MAAL),maka
hendaklah antum menyibukkan diri antum dengan MEMPERELOKKAN 'AMAL (MEMPERBAIKKAN 'AMAL /HUSNUL A'MAAL).

[Yg kedua]
Apabila manusia menyibukkan diri mereka dengan PERKARA-PERKARA AL-FADHOOIL (PERKARA-PERKARA YG BERKAITAN DGN KELEBIHAN-KELEBIHAN/ FADHIILAT-FADHIILAT/VIRTUES/MERITS), maka hendaklah antum menyibukkan diri antum dengan MENYEMPURNAKAN PERKARA-PERKARA YG FARDHU ATAU AL-FAROOIDH (ITMAAMUL FAROOIDH).

[Yg ketiga]
Apabila manusia menyibukkan diri mereka dengan MENGISLAHKAN AL-'ALAANIYAH (MENGISLAHKANPERKARA-PERKARA DZOHIRIYYAH / ISLAAHUL 'ALAANIYAH), maka hendaklah antum menyibukkan diri antum dengan MENGISLAHKAN AS-SIRR (MENGISLAHKAN PERKARA-PERKARA BATINIYYAH ATAU SIRR /ISLAAHUSSIRR).

[Yg keempat]
Apabila manusia menyibukkan diri mereka dengan KE'AIBAN-KE'AIBAN ORANG LAIN ('UYUUBUNNAAS), maka hendaklah antum menyibukkan diri antum dengan KE'AIBAN-KE'AIBAN DIRI ANTUM SENDIRI ('UYUUBUANFUSIKUM).

[Yg kelima]
Apabila manusia menyibukkan diri mereka dengan MENG'IMARAHKAN DUNIA (MEMA'MURKAN DUNIA / 'IMAAROTUDDUNYAA), maka hendaklah antum menyibukkan diri antum dengan MENG'IMARAHKAN AKHIRAT (MEMA'MURKAN AKHIRAT / 'IMAAROTUL AAKHIRAH).

[Yg keenam] Apabila manusia atau orang ramai menyibukkan diri mereka dengan MENCARI ATAU MENUNTUT KEREDHAAN ATAU KESUKAAN MAKHLUQ-MAKHLUQ (TOLABU RIDHOL MAKHLUUQIIN), maka hendaklah antum menyibukkan diri antum dengan MENCARI ATAU MENUNTUT KEREDHAAN ATAU KESUKAAN ALLAH TA'ALA (TOLABU RIDHOLLAAHI TA'ALA).

Begitulah mutiara daripada para Hukamaa` rah.a.
Begitulah Enam Prinsip yang perlu dijadikan pegangan hidup............
Jadi amat perlulah bagi kita untuk mengamati satu persatu akan nasihat dan pesanan mereka di atas. Cuba kita tinjau semula pesanan yang kelima di atas i.e. apabila manusia berpusu-pusu mengejar DUNIA, maka hendaklah kita pula
berpusu-pusu mengejar AKHIRAT !! Apabila manusia atau orang ramai begitu tersangat minat dan cenderung kepada perkara-perkara atau urusan-urusan DUNIA, maka hendaklah kita pula begitu tersangat minat dan cenderung kepada perkara-perkara atau urusan-urusan AKHIRAT !!!



Apabila manusia atau orang ramai sibuk BEREBUT-REBUT DANBERBANGGA-BANGGA PULA DALAM MENG'IMARAHKAN DUNIA MEREKA, maka hendaklah kita pula sibuk BEREBUT-REBUT DALAM MENG'IMARAHKAN AKHIRAT KITA!!!! Nampaknya jelas sekali bahawa kita kenalah MELAWAN ARUS majoriti manusia atau orangramai...  kalau ramai orang ke hulu kenalah kita kehilir begitu pun sebaliknya. Ini berma'na kalau orang ramai ke hulu, dan kita pun ke hulu juga, tunggulah kebinasaan diri sendiri..!

Semoga sama-sama kita mengambil i'tibaar.


Salam Ukhuwah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan