Bacaan Popular

Rabu, 20 Februari 2013

Kelazatan Di Malam Hari

Gambar sekedar hiasan sahaja

Abu Sulaiman Ad-Daroniy roh.a. telah berkata (mafhumnya) ;

BAGI AHLI AT-TA'AT (ORANG2 YG MENTA'ATI ALLAH SWT) ITU PADA MALAM HARI MEREKA ADALAH LEBIH LADZAT DARIPADA AHLI Al-LAHW (AHLI2 HIBURAN /ORANG2 YANG BERMAIN-MAIN) DENGAN HIBURAN ATAU PERMAINAN MEREKA . DAN KALAULAH TIDAK (KERANAADANYA) MALAM HARI MAKA AKU TIDAK GEMAR (TIDAK SUKA) LAGI UNTUK TINGGAL (BAKI2) DI DUNIA INI .

Begitulah kira2nya terjemahan kasar daripada Sifah As-Sofwah, susunan Al- Imam Al-'Alim Jamaluddin Abil Faroj Ibnu Al-Jauziy roh.a., mujallad 4, halaman 228.

Begitulah haqiqatnya.....bagi orang yang dekat dengan Allah swt, malam hari adalah peluang yang sebesar2nya untuk bertaqorrub dengan Allah swt.

Sehubungan dengan keterangan Abu Sulaiman roh.a. diatas mari kita segarkan kembali kisah Sayyidina 'Umar bin Al-Khattab r.a.

Dan demikian jugalah dengan `Umar bin Al-Khattab r.a., tidak ada baginya suatu waktu untuk tidur padanya. Maka adalah beliau (iaitu `Umar r.a.) mengantuk (tersengguk2) walhal beliau r.a. berkeadaan sedang duduk.

Maka dikatakan/ditanyakan kepada beliau r.a. : Wahai Amiirol- Mu`miniin,tidakkah tuan tidur ?

Jawab beliau r.a. (mafhumnya) : Bagaimana aku dapat tidur ? Andaikata aku telah tidur pada siang hari (maka ini berma'na) aku telah merosakkan (mengabaikan) akan urusan2 para muslimiin !! Dan andaikata aku telah tidur pada malam hari (maka ini bermakna) aku telah merosakkan (mengabaikan) akan keuntunganku (kebahagian yang akan ku perolehi) daripada Allah `Azza wa Jalla !!

Sebenarnya fikroh dan kefahaman orang2 dahulu daripada peringkat para Sahabat r.a. serta para tabi'iin /tabi'ut-tabi'iin adalah selari jika kita mengkajinyas ecara halus....

Cuma fikroh dan kefahaman kita sahaja yg telah jauh menyimpang...... Lantaran itu amalan kita lebih jauh lagi menyimpang.

Ketagihan ahli2 hiburan dengann hiburan mereka adalah ketara sekali. Perhatikan para penyanyi dengann alam nyanyian2 mereka ... Malah (sebagai contoh) keterselahan bagi sebahagian orang2 Melayu dalam meminati (merasa keladzatan) dengann filem2/ lagu2 Bollywood adalah nyata sekali. Tapi bagi ahli2 ta'at keladzatan mereka adalah dalam bertaqorrub dengann Allah swt (lebih2 lagilah di malam2 hari), dan sebenarnya mereka merasa jauh terlebih lazat lagi....itulah yang telah digambarkan oleh Abu Sulaiman roh.a. diatas.

Apakah kita juga merasa lazat bila tiba malam hari ? Atau cuma kita bersedia untuk menonton TV dan terus tidur hingga ke pagi ? Dan itulah routine 'amalan malam kita ? Atau bagaimana ? Apa kata anda ?

Walloohu A'lam Semoga kita sama2 mengambil i'tibaar... Wassalamu'alaikum wrb...


 [1] LAHW : hiburan.
[2] AMAAKIN AL-LAHW : tempat2 hiburan.


kredit: MUFRODAAT 

Salam Ukhuwah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan