Bacaan Popular

Jumaat, 9 Disember 2016

Untungnya Kita

Gambar perkarangan Masjid Zaid bin Thabit diwaktu hampir maghrib hanya sekadar hiasan sahaja.

Sebagai umat Nabi Muhammad s.a.w. kita mestilah berbangga dan merasakan beruntung kerana terlalu banyak keistimewaan yang Allah ta'ala telah berikan kepada kita. Keistimewaan-keistimewaan itu tidak dapat kita kira, bukan sekadar keistimewaan sahaja bahkan nikmat pun datang kepada kita tanpa kita duga dan tanpa kita sedar.

Umat dahulu tidak merasa hidup menggunakan talipon pintar seperti kita sekarang ini. Dengan talipon pintar ibadat dapat kita tingkatkan asbab benda ini boleh menunjukkan kepada kita dimana masjid yang berada paling hampir dengan kita atau sekurang-kurangnya menunjukkan kepada kita dimana arah qiblat. Dengan benda ini juga kita dapat tahu waktu solat fardhu dikawasan yang sebelum ini kita belum pernah sampai. Dengan benda ini juga kita dapat mengutip kembali doa-doa harian yang kita pernah amalkan dulu dan kini telah lupa. Inilah nikmat yang Allah s.w.t. akan tanya kepada kita diakhirat kelak, adakah nikmat tersebut kita gunakan bagi memudahkan kita melakukan amal ibadah atau melalaikan kita dari melakukan ketaatan kepada Allah s.w.t.

Benda-benda seperti talipon pintar, data internet, wifi dan sim kad tidak Allah datangkan untuk umat sebelum kita sebab Nabi akhir zaman yang menjadi tanda besar kejadian qiamat sepertimana dikatakan dalam kitab-kitab sebelum al Quran diturunkan belum didatangkan. Dengan datangnya Nabi kita itu membuktikan satu tand.a besar akan kejadian qiamat yang semakin hampir sudah datang. Dan dengan kedatangan Nabi ini kita semua beroleh Rahmat asbab kedatangan Muhammad s.a.w membawa Rahmat keseluruh alam. Sedangkan Nabi-nabi sebelum Baginda s.a.w. hanyalah untuk satu-satu negeri atau satu-satu kaum bahkan ada yang dihantar hanya untuk satu kampong sahaja.

Setelah kewafatan Baginda s.a.w. kita dianugerahkan teknoloji yang dahulunya pernah diberikan kepada kaum Tsamud. Dengan teknoloji itu kita dapat mengembangkan hubungan awal melalui telegram, kemudian kepada radio kemudian televisyen kemudian komputer dan terbaru talipon pintar. Dengan alat-alat tersebut kita dapat mengambil atau menghantar berbagai perkara yang baik-baik serta elok untuk kita kongsikan bagi meneruskan serta meningkatkan amal ibadah kita untuk mendapat Redha Allah.

Bukan sekadar itu sahaja, kita juga diberikan solat 5 waktu dimana kita berpeluang online dengan Allah umpama kita mengambil vaksin dari Zat Yang Maha Kuasa dialam semesta ini agar kita tidak mudah dipengaruhi atau diperdaya oleh virus yang bernama syaitan yang bakal mengheret anak cucu Adam a.s. keneraka jahannam. Lihatlah betapa beruntungnya kita bila selesai solat berjemaah dan masih duduk bersama imam melakukan istighfar, zikir yang berbagai-bagai dan dengan istighfar serta zikir yang berbagai-bagai itu segala dosa kita sejak solat yang tadi diampunkan. Bila mana keluar dari masjid kita digiring pula oleh ribuan Para Malaikat yang bertugas menjaga keselamatan kita sehinggalah sampai waktu solat yang lagi satu asbab bacaan ayat Kursi secara ijmain tadi.

Sebab itulah Nabi s.a.w. bersungguh-sungguh mahu kita solat secara berjemaah ditempat ada azan dilaungkan (kecuali perempuan). Dan bagi setiap lelaki yang telah mencapai akal baligh alangkah beruntungnya bila dapat datang kemasjid ketika azan dilaungkan kerana disitu ada kejayaan seperti penyeru laungkan melalui pembesar suara disetiap masjid dan surau. Ingatlah tiada siapa yang halang kita untuk datang kemasjid ketika ini, tidak sepertimana yang berlaku di Myanmar dimana masjid pun sudah dibakar, imam diikat dibelakang lori dan diseret hingga syahid. Semuga Allah terima pengurbanan mereka dan menempatkan mereka ditempat yang selayaknya disana.

Lebih untung lagi Nabi s.a.w. bagitau pada kita dalam setiap bulan kalau ada puasa tiga hari lagi istimewa sebab dalam al Quran Allah bagitau setiap kebaikan / kebajikan itu digandakan dengan 10 ini bermakna 3 hari bersamaan dengan 30 hari (satu bulan) dan kalau dapat istiqamah sepanjang tahun bermakna dalam setiap tahun kita berpuasa sebanyak 720 hari jika ditambah dengan puasa fardhu Ramadhan.

Masih ada ganjaran lagi hebat untuk kita dimana setiap harta yang kita impakkan kepada jalan Allah (zakat) digandakan sehingga 700 kali ganda. Lebih untung mereka yang pergi ke Mekah dan Madinah dimana disana setiap amalan digandakan 50 ribu (di Madinah) dan di Mekah digandakan menjadi 100 ribu. 

Hari ini, zaman ini Allah datangkan kepada kita syarikat penerbangan tambang murah yang munculnya dinegara kita sendiri. Kita ada penerbangan Malindo, Airasia dan terbaru Mas juga telah menawarkan tambang murah. Tidakkah ini mencabar kita untuk pergi ke Tanah Suci bagi melakukan ziarah? JIkalau kita kata tidak ada peluang lagi bermakna kita angkat tangan untuk tunggu. Sebenarnya peluang bukan selalu ada, enteh-entah esok kita mati dan meninggalkan baju berpuluh-puloh helai dalam almari sedangkan baju yang kita perlukan untuk hidup didunia ini dua atau tiga helai sudah memadai. Tapi kita ini pantang nampak baju yang cantek bergantung dikedai handak rasanyta membeli. So...wng kita banyak kita habiskan untuk perkara yang akan kita tinggalkan.

Marilah kita usahakan dengan wang ringgit dan masa kita untuk perkara-perkara yang akan kita bawa kenegeri akhirat sebab negerai akhirat itu selain lebih baik dari yang ada disini ianya juga negeri yang kekal abadi, kekal selama-lamanya.
.
.
.
La haula wala quwwata illa billah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan