Bacaan Popular

Jumaat, 16 Disember 2016

Memori Kad

Gambar sekadar hiasan sahaja.


Memori adalah daya ingatan, dan daya ingatan manusia jika dibandingkan dengan daya ingatan yang ada pada kad memori yang dicipta manusia sememangnya kad memori itu jauh lebih baik. Ini membuktikan bahawa Allah ta'ala memberi izin untuk manusia mengambil sebahagian dari bahan yang terdapat dari dalam tanah untuk dijadikan kad memori dan nyata kad memori tersebut dapat mengeluarkan kesemua data yang tersimpan didalamnya tanpa apa-apa perubahan. Begitulah kemudahan-kemudahan yang Allah berikan kepada manusia akhir zaman sehingga hanya dengan talipon pintar tekan atau gesel sikit berbagai perkara dapat didengar, dilihat dan diketahui. Begitulah juga ketikamana Malaikat yang ditugaskan mencatat amalan kita semasa hayat didunia membentangkan buku catatan amal kita yang tersangat panjang maka dikala itu kita menggelengkan kepala catatan apakah yang terlalu lengkap itu sehinggakan segala amalan yang sekecil-kecilnya pun dicatat dengan lengkap. Waktu itu memori yang ada pada kita bukan berkeadaan seperti sekarang ini. Allah ta'ala akan menambah memori dalam diri kita lebih berganda dari yang ada sekarang supaya kita dapat mengiyakan apa yang telah ditulis oleh Malaikat yang Mulia itu.

Dikala itu kita diingatkan kembali janji kita kepada Allah tatkala kita masih di alam barzakh, yakni sebelum kita dizahirkan kedalam perut ibu kita. Kita dapat ingat kembali sewaktu kita masih dalam kandungan ketika Malaikat meniup roh kedalam jasad kita dan ketika kita di keluarkan dari dalam perut ibu kita dalam keadaan tidak berupaya sehinggalah kita menjadi dewasa dan dimatikan dan kemudian dihidupkan semula seperti kita hidup pada masa ini.

Hari ini pun memori sebahagian dari manusia yang Allah ta'ala pilih telah Allah ta'ala beri izin untuk dapat mengingat banyak perkara walaupun usia sudah tua atau lama. Apabila dikaji-kaji kenapa jadi begitu? Kenapa sebahagian yang seusia dengannya sudah nyanyok sedangkan dia masih kuat ingatan?

Jawapannya ialah dia seorang yang sentiasa membaca al Quran dan setiap kali sebelum memulakan bacaan al Quran dia bersugi terlebih dahulu. Memang siapa-siapa yang banyak membaca al Quran akan mendapat banyak keistimewaan sebab yang dibacanya setiap hari itu adalah apa yang Allah telah sebutkan dulu. Andaikata kita seorang penulis lagu dan bilamana kita mendapati ada seorang peminat sedang menyanyikan lagu kita dengan baik sudah pasti kita akan memberikan tumpuan kepadanya. Apalagi bersugi itu adalah sunnah Rasulullah s.a.w. yakni Kekasih Allah sudah pasti bertambah gembiranya Allah. Bilamana kita boleh menyukakan Allah sudah pasti apa yang kita inginkan akan kita dapat. Mereka yang telah menemui perkara tersebut tidak akan meminta harta benda dunia sebab kebanyakan mereka tahu harta benda dunia tidak mempunyai keistimewaan jika dibandingkan akhirat.

Namun tiada perkara yang lebih besar dari nikmat ingatan yang baik untuk tahu bila waktu solat yakni memori yang kuat yang Allah anugerahkan dalam diri kita. Oleh kerana kita juga pernah dengar bahawa al Quran itu sendiri mempunyai mukjizat maka inilah mukjizatnya. Selain itu al Quran juga akan menjadi nur cahaya yang akan menemani kita di dalam kubur dan di Mahsyar. Beberapa surah istimewa menjadi pilihan Baginda Nabi s.a.w. seharusnya tidak kita abaikan sepanjang kehidupan kita. 

Baginda Nabi s.a.w. tidak akan pergi tidur sebelum membaca surah al Mulk (Tabarokallazi) dan surah as Sajdah kerana dua surah ini akan memberi syafaat kepada kita semasa dalam kubur kelak. Percaya dengan perkara yang ghaib itulah iman.
.
.
La haula wala quwwata illa billah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan