Bacaan Popular

Jumaat, 20 November 2015

Syafa'at

Gambar sekadar hiasan.

Setelah alam sunyi sepi selama 40 tahun maka Allah subhanahua ta'ala menghidupkan semula Izrafil lalu kesemua roh manusia dimasukkan kedalam mulut Nafiri (sangkakala) dan bilamana Allah ta'ala perintahkan Izrafil meniupnya maka bertebaranlah roh tersebut keluar dari Nafiri berterbangan mencari jasad masing-masing.

Diwaktu itu jasad-jasad yang keluar dari rekahan bumi Mahsyar bergelimpangan dalam keadaan terlanjang seperti ketika baru dilahirkan dari perut ibu-ibu mereka dan kesemuanya dalam keadaan belum berkhatan. Lalu apabila roh telah masuk kedalam jasad masing-masing maka ada yang menggeliat, ada yang menguak seperti baru bangun dari tidur maka masing-masing berjalanlah menuju medan Mahsyar.

Dalam perjalanan menuju kemedan Mahsyar itu oleh kerana masa yang diambil untuk perjalanan terlalu panjang maka bayi-bayi yang belum berkhatan itu telah berubah dewasa hingga tumbuh uban dikepala masing-masing dan ketika sampai di Medan Mahsyar kelihatanlah satu susuk tubuh manusia yang paling tinggi yang berada ditengah-tengah berbillion bahkan bertrilion atau  mungkin juga fourlion atau fiflion jumlah manusia. Dia ialah Nabi Adam a.s. Masing-masing berkerumun mengelilingi kepada Nabi Adam a.s. untuk memohon syafa'at dari nenek moyang mereka itu. Lalu salah seorang diantara mereka bersuara.

'Wahai Nabi Adam, engkaulah moyang kepada kami semua. Engkaulah yang paling dekat dengan Allah ta'ala kerana Allah ta'ala menjadikan engkau dengan tanganNya sendiri tanpa bapa dan tanpa ibu. Sekarang kami memohon kepadamu agar engkau memohon syafa'at dari Allah ta'ala untuk diberikan kepada kami semua'. Lalu Nabi Adam a.s. menjawab, 'Sebenarnya aku tak layak memohon syafa'at dari Allah ta'ala untuk diberikan kepada kamu semua sebab disyurga dulu aku telah buat satu kesalahan, yakni memakan buah kuldi yang sebelum itu Allah melarang aku mendekati pohon itu. Dan untuk mendapatkan keampunan dari dosa tersebut aku terpaksa memohon ampun kepada Allah selama 40 tahun barulah Allah ampunkan dosa aku itu. Sekarang pergilah kamu semua kepada Nabi Nuh a.s. barangkali dia boleh memberi syafa'at untuk kamu semua.

Maka berbondong-bondong manusia pergi mencari Nabi Nuh a.s. Apabila sudah berjumpa Nabi Nuh a.s. maka mereka menyuarakan perkataan yang sama, yakni memohon Nabi Nuh a.s. mendapatkan syafa'at untuk mereka, tapi Nabi Nuh a.s. juga menjawab seperti Nabi Adam a.s. Apa kata Nabi Nuh a.s. kepada mereka?

'Sebenarnya akupun tak layak memohon syafa'at dari Allah ta'ala untuk menolong kamu semua sebab semasa didunia dulu akupun pernah buat silap. Silap yang teramat besar, yang sampai hari ini aku masih menyesal. Berjuta-juta manusia telah mati dalam banjir besar kerana doaku kepada Allah ta'ala supaya Allah ta'ala menghapuskan kaumku sendiri kerana mereka ingkar kepada ajakan agama Allah ta'ala yang aku cuba sampaikan kepada mereka. Pergilah kamu semua mencari Nabi Ibrahim a.s. sebab dialah yang mempunyai kelayakan untuk memberi syafa'at yang kamu mahukan itu.' Maka kesemua umat telah pergi mencari dan mendapatkan Nabi Ibrahim a.s.

Setelah berjumpa dengan Nabi Ibrahim a.s. dan menyatakan hajat mereka lalu Nabi Ibrahim a.s. bersabda, 'Sebenarnya aku juga tidak layak memohon syafa'at dari Allah ta'ala untuk menolong kamu semua sebab semasa didunia dulu aku juga telah tiga kali silap cakap bukannya cakap bohong pun. Sewaktu seorang lelaki mushrik datang kerumahku untuk bermalam dirumahku satu malam aku telah memberi syarat kepadanya, kataku, 'Jika engkau masuk kepada agama yang aku bawa maka engkau akanku beri makan dan bermalam dirumahku' maka lelaki mushrik itu pergi lalu Allah ta'ala menegur perbuatanku itu. Firman Allah ta'ala kepadaku. 'Wahai Ibrahim... selama tujuh puluh tahun Aku beri rezeki dari sisiKu kepadanya dan Aku tak pernah menghukumnya semasa didunia walaupun dia kufur kepadaKu, sedangkan engkau hanya untuk satu hari saja sudah membuat hukumanmu sendiri.' Oleh kerana itu aku malu nak minta syafa'at dari Allah ta'ala untuk menolong kamu semua, pergilah kamu semua kepada Musa a.s. kerana dialah Nabi yang pernah berkata-kata terus dengan Allah ta'ala.

Maka kesemua umat telah pergi kepada Nabi Musa a.s. dan bilamana telah berjumpa serta menyatakan hasrat maka Nabi Musa a.s. bersabda, 'Aku telah hilang kelayakan untuk memohon syafa'at dari Allah ta'ala bagi menolong kamu semua sebab semasa didunia dulu aku juga telah berbuat perbuatan yang Allah larang, aku telah melempang seorang pemuda berbangsa Yahudi sehingga dia mati walhal aku dihantar kedunia dulu  bukan untuk membunuh tetapi untuk mendakwahkan manusia agar semua umat ta'at kepada perintah Allah. Pergilah kamu semua kepada Nabi Isa a.s. sebab dia Nabi yang istimewa yang dijadikan Allah ta'ala lahir menyalahi asbab yakni tanpa bapa.

Maka pergilah sekelian umat menemui Nabi Isa a.s. untuk mendapatkan syafa'at. Namun mereka semua kecewa lagi dan meminta semua mereka untuk pergi menemui Nabi Muhammad s.a.w. yakni Nabi Allah yang terakhir yang diutuskan kemuka bumi dan dialah Nabi yang paling disayangi oleh Allah ta'ala. Maka mereka semua mencari dimana adanya Muhammad s.a.w. Setelah menemui Baginda s.a.w. dan mentakan hasrat lalu bersdabdalah Nabi Muhammad s.a.w.

'Memang akulah yang diberi kelayakan untuk memohon syafa'at bagi kamu semua.' Lalu Nabi Muhammad s.a.w. bersujud begitu lama. Kemudian Allah ta'ala berfirman kepada Nabi Muhammad s.a.w. 'Wahai Muhammad, disini bukan tempat bersyari'at, disini bukan tempat untuk bersolat, katakan apa sahaja Aku mendengar, angkatlah mukamu, mintalah apa saja dari sisiKu Aku akan beri.'

Maka dalam satu hadith Nabi s.a.w. beritahu kepada para Sahabat r.anhum bahawa Baginda s.a.w. akan berdoa yang mana doa tersebut Baginda sendiri pun belum tahu dan hanya akan diwahyukan kepadanya sewaktu di Mahsyar nanti.

Mudah-mudahan kita semua termasuk dalam golongan mereka yang mendapat syafa'at dari Baginda Rasululllah s.a.w.
.
.
La haula wala quwwata illa billah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan