Bacaan Popular

Jumaat, 6 November 2015

Perisai

Gambar sekadar hiasan sahaja.

Sedang minum-minum di sebuah gerai yang tidak jauh dari rumah tiba-tiba seorang perempuan separuh umur datang lalu melontar senyum dari jauh lagi. Sampai di dekat dia pun memberi salam. Selepas memberi salam dia minta izin hendak bertanya. Soalannya tak pelik mana pun. Begini soalannya. 

'Nak mengelakkan dari orang buat khianat kat kedai kita (kedai makan) nak baca ayat apa Tok Wan?' Katanya. Lalu selesai dia menambah sedikit info di belakang soalan tersebut yang kononnya sejak kebelakangan ini perniagaan semakin merosot.

Jawapannya mudah saja. Yang pertama kena percaya bahawa ajal, jodoh dan rezeki telah Allah ta'ala tentukan 50 ribu tahun sebelum Allah ta'ala mencipta bumi. Jadi jika berlaku pengurangan terhadap rezeki maka yakinlah bahawa itu memang ketentuan atau sukatan yang Allah beri kepada kita dengan asbab. Asbab yang paling hampir mungkin kurangnya kita berhubung dengan Allah, mungkin solat dhuha cuma hanya 2 rakaat sahaja atau langsung tak buat sebab sibuk dengan perniagaan. Asbab kedua mungkin perniagaan kita itu tidak diberkati Allah, mungkin ada pekerja wanita kita mendedah aurat dimana mungkin kita lihat dia bertudung tapi lengan terdedah.

Dengan pantas dia menurunkan lipatan lengan baju ketempat asal. Lipatan lengan baju memang biasa berlaku terutama ketika menyediakan makanan baik sewaktu memasak maupun waktu membasuh sayur atau peralatan yang telah digunakan. Sudah selesai buat kerja lupa nak turunkan lengan baju dan terus keluar ketempat awam dalam keadaan mendedahkan bahagian lengan.

'Kalau semua bahagian yang Tok Wan sebut tu kita dah buat semua apa lagi yang kita kena buat Tok Wan?' Soalan baru nampaknya. Arrr... yang ini peluang untuk berakwah nampaknya. Dia terus berdiri ditepi meja tempat dimana Tok Wan duduk ketika minum.

Kita kena buat perisai untuk diri kita dan bila kita ada perisai untuk diri pasti akan wujud perisai untuk perniagaan kita pula. Caranya ialah dengan menghampirkan diri kepada Allah s.w.t. Pastikan solat fardhu cukup dan sempurna. Selepas solat suboh istighfar 3 kali diikuti 'Laillaha ilallah wahdahu lasyarikal..... sampai....kullisyai in kodir sebanyak 10 kali dikuti Allah humma jirni minannar 7 kali kemudian al Fatihan kemudian ayatul Qursi kemudian jika tak sibuk sambung dengan tasbeh Fatimah dan selepas berdoa jikalau terpaksa terus masuk dapur untuk memasak seelok-eloknya tasbihat, yakni subhanallah alhamdulillah laillaha ilallah dan Allahu akbar sebanyak 100 kali , kemudian selawat keatas Nabi s.a.w. 100 kali kemudian diakhiri dengan istighfar 100 kali sewaktu melakukan kerja-kerja dikedai tersebut.

Dengan istighfar 3 kali selepas solat suboh pasti Allah ampunkan dosa-dosa kita walaupun sebanyak bueh dilautan. Dengan bacaan ayatul Qursi pula Allah ta'ala beri jaminan dalam pemeliharaanNya sehinggalah kepada solat zohor. Jadi kita kena yakin dengan janji Allah, yakin dengan penuh yakin, yakin dengan ainul yakin, dengan haqqul yakin.... inilah yang dinamakan iman. Setiap hari wajib baca al Quran paling kurang dua muka surat. Al Quran hanya mempunyai 600 muka surat jika kita membaca setiap hari berarti dalam masa 10 bulan kita sudah qatam, ditambah bacaan al Quran dalam bulan Ramadahnmenyebabkan setahun kita qatan duakali. Jika Allah beri tempoh lagi 2 tahun untuk hidup bermakna kita dapat qatam lagi 20 kali.

Hanya dengan cara inilah kita dapat menghampirkan diri kepada Allah dan usaha kita bersungguh-sungguh itu adalah istiqamah kita untuk menjadikan diri kita disayangi oleh Allah ta'ala/ Dan bila kita yakin kita disayangi Allah ta'ala maka apabila datang apa-apa makhluk yang dihantar oleh bomoh siam atau bomoh orang Asli pasti tidak dapat menjelaskan kekuatan yang ada pada kita sebab kita bersama dengan Allah. Apabila kita bersama dengan Allah pasti tidak ada satu makhluk pun yang dapat memberi kesan terhadap kita. Inilah perisai yang paling hebatdan perisai ini hanya diperolehi oleh Umat Nabi Muhammad s.a.w.

Untuk memperkukuhkan lagi perisai yang sedia ada ini amat elok jika kita berpuasa isnin khamis, atau 1,15 dan 30 haribulan setiap bulan atau 13,14 dan 15 haribulan pada setiap bulan. Apabila ada puasa 3 hari dalam setiap bulan menjadikan kita berpuasa sepanjang bulan dan jika berpuasa setiap bulan bermakna berpuasa setiap tahun. Sebab Allah ta'ala berjanji akan menggandakan setiap amal kebaikan kita kepada sepuloh kali ganda, ini bermakna 3 hari berpuasa menjadikannya 30 hari. Pemberian berupa gandaan sehingga 10 kali ini juga hanya diberikan Allah ta'ala hanya kepada Umat Nabi Muhammad s.a.w. Siapa Umat Nabi Muhammad s.a.w.? Kita inilah.... sebab apa? Sebab Nabi s.a.w. adalah kekasih Allah.

Umat-umat terdahulu serta Nabi-nabi a.s. terdahulu begitu cemburu dengan apa yang kita dapat dengan amalan tersebut sehingga ada diantara Nabi a.s. terdahulu telah minta kepada Allah ta'ala nak turun semula kedunia nak jadi Umat Nabi Muhammad s.a.w. Namun semuanya tidak dapat kecuali Nabi Isa a.s. yang dinaikkan kelangit dalam keadaan belum wafat. Dan suatu hari nanti Nabi Isa a.a. akan diturunkan semula kebumi untuk menjadi Umat Muhammad s.a.w.

'Terima kaseh Tok Wan... tengahari nanti Tok Wan datang sini kita belanja Tok Wan makan'. Kata perempuan itu.

'Alhamdulillah' Kataku kepada perempuan itu tapi sebenarnya aku tak berhajat untuk datang makan dikedainya tengah hari nanti sebab penat lidah aku bercakap untuk dia bukan untuk makanan yang ditawarkannya kepada aku tapi aku nak amalkan al Quran. Selalu aku dengar Ustaz kata kita hanya baca al Quran tapi tak mengamalkannya. Pagi tiu aku sudah mula mengamalkan ajaran al Quran aku sudah menyampaikan pesan-pesan yang haq serta penuh sabar dalam melayan pertanyaannya yang berbagai-bagai dan diakhiri dengan sabar dalam menerima tawaran kepada ganjaran. Perkara ini ada dalam surah Wal Asr yang mahfumnya 'Demi masa, sesungguhnya manusia sentiasa dalam kerugian kecuali....sampai.... dengan pesan yang haq dan dengan sabar'.
.
.
La haula wala quwwata illa billah..~ 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan