Bacaan Popular

Jumaat, 5 September 2014

Iman Dan Amal Kita



Alhamdulillah... minggu ini Tok Wan nak bercerita tentang usaha atas iman yang dibuat oleh sekumpulan jemaah dari India.

Atas arahan markas Nizamuddin di India maka seramai 9 orang telah melapor diri di markas Sri Petaling. Kemudian dengan missi yang dibawa, markas mengarahkan mereka bergerak ke Filifina, Brunei, Singapura dan akhirnya Malaysia. Dan dari takrifan Tok Wan sendiri jemaah ini special sebab dalamnya terdapat seorang mufti dan 2 orang hafiz.

Rupa-rupanya sambil melakukan kerja dakwah dengan bantuan karkun tempatan mereka juga menjalankan kaji selidik. Antara soalan yang ditanyakan kepada ketua isi rumah yang di ziarahi ialah tentang solat. Berapa kali solat dalam sehari. Waktu Tok Wan ikut melakukan ziarah bersama mereka Tok Wan bertindak sebagai juru-bahasa kerana kebanyakan jemaah ini cuma tahu bahasa Urdu. Dan dalam kaji-selidik yang mereka lakukan muncul satu kesedaran baru dihati Tok Wan bahawa kewajiban solat diabaikan oleh kebanyakan orang.

Soalan pertama berapa kali anda solat dalam sehari. Ada 5 peratus yang jawab seminggu sekali. Ini bermakna cuma solat jumaat. Ada yang jawab sehari 3 kali, kumpulan ini cuma 20 peratus. Dan soalan seterusnya berapa kali anda kemasjid dalam seminggu, ada yang jawab 2 kali dan ada yang jawab 3 kali. MasyaAllah...

Soalan seterusnya adakah isteri dan anak perempuan anda solat dirumah? Berapa kalikah mereka melakukan solat dalam sehari? Jawapan yang di perolehi kadang-kadang solat dan kadang-kadang tidak solat. Jawapan kaum wanita yang melakukan solat dirumah cuma 30 peratus. Kekerapan solat mereka cuma antara 2 dan 3 waktu sahaja dalam sehari. MasyaAllah sepatutnya 5 waktu setiap hari.

Soalan seterusnya adakah dirumah anda setiap hari ada orang yang membaca al Quran? Jawapannya cuma 2 peratus sahaja yang membaca al Quran. Dan soalan terakhir adakah dirumah anda ada yang membaca hadith Nabi s.a.w? Tidak sampai satu peratus yang membaca hadith Nabi s.a.w.

Melalui kaji-selidik yang dilakukan oleh jemaah ini dapatlah kita menilai setinggi mana iman dan amal orang Islam di Malaysia. Mari kita berfikir sejenak apakah perlu kita mengambil kira berapa ramai orang yang tidak solat terutama jiran-jiran kita. Berapa ramai pula anak-anak yang sudah hampir baligh tidak tahu membaca surah al Fatehah dan 3 Qul walhal kita selalu bertemu dengan mereka sewaktu melangkah kaki hendak kemasjid.

Kita patut khuatir mereka akan mendakwa kita ketika di Padang Mahsyar dan dengan lantang mereka bersuara, 'Kenapa Pak Cik tak ajak saya sama waktu nak ke masjid dulu? Pak Cik patut pukul saya, kalau saya tak mahu Pak Cik patut boleh heret saya bawa ke masjid'. Begitulah suara mereka ketika di Padang Mahsyar. Hari ini kita maseh ada masa sebab maseh ada nafas dan kudrat untuk mengajak mereka ke masjid, mengajak mereka kepada Allah dan jikalau mereka tak mahu ikut bersabarlah sebab kita sudah ada alasan di Padang Mahsyar nanti. Semasa di dunia dulu bukan aku tak pernah ajak awak.

La haula wala quwwata illa billah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan