Bacaan Popular

Rabu, 18 September 2013

Ikhlas



Alangkah susahnya untuk melakukan ikhlas…

- Ikhlas adalah amalan paling tinggi selepas Iman dan ia adalah rahsia Tuhan. Malaikat dan empunya diripun tidak mengetahui. Ia adalah penentu samada amalan kita diterima atau ditolak.

- Apabila para sahabat diceritakan tentang ikhlas, mereka menangis kerana sukar untuk melakukannya.

- Islam tidak benarkan umatnya mengaku ikhlas. Kalaupun ikhlas sebelum ini, apabila mengaku ikhlas maka terbatallah keikhlasannya selama ini.

- Dalam Islam mengaku baik adalah salah dan begitu juga tiada siapa yang berhak mengaku ikhlas.



Erti ikhlas – murni, bersih, khalis. 

Ia tidak bercampur dengan bahan lain ibarat air tulen.  Apabila bercampur dengan bahan lain seperti sabun atau tepung maka ia tidak ‘pure’ lagi.

Begitu juga dalam beramal – baca Quran, belajar, mengajar, berforum, sembahyang mestilah semata-mata kerana Allah – kerana keredhaanNya, kerana perintah Nya, kerana suruhan Nya, kerana arahan-Nya, kerana mentaati-Nya dan kerana patuh kepada-Nya. Apabila niat kerana Allah dalam setiap tindakan, maka jadi tidak jadi (berhasil) hati tetap ikhlas kepada Allah.

Sekiranya terselit niat-niat lain – ‘ingin glamour’, takut, ‘mental exercise’, uji kemampuan, nak pingat, nak hadiah dan sebagainya bermakna keikhlasan telah ternoda. Apabila tidak ikhlas maka jatuh syirik khafi iaitu syirik tersembunyi. Di Akhirat nanti Allah akan suruh
kita minta kepada kerana-kerana itu. Allah tidak akan balas kebaikan kalau ada kerana-kerana yang lain.

Untuk ikhlas sebenarnya susah sekali terutama yang melibatkan kepentingan umum seperti terlibat dalam dakwah, mengajar, gotong-royong, musabaqah, forum, upacara beri hadiah, lebih-lebih lagi bagi orang yang tak fikirkan hatinya. 

Akan berlaku kepentingan diri – khususul nafs seperti ingin popular, maka awal-awal lagi nawaitu telah rosak. Kadang-kadang ketidak ikhlasan berlaku di awal, tengah atau akhir. Ia ibarat kita membuat rumah di atas lumpur kerana niat awal tidak betul.

Contoh yang ingin dibawa ialah di dalam berdakwah,


Rosak di awal

Ketidak ikhlasan pada awal ialah berniat ingin popular, terkenal, duit poket, untuk hentam orang lain dan sebagainya. Semua ini dalam bentuk lintasan hati, maka seluruh amalannya itu tertolak ibarat melukis di atas air.

Rosak di tengah

Contohnya semasa sedang ceramah melihat orang ramai mengangguk-angguk dan begitu khusyuk mendengar maka rasa hebat diri (ujub).

Rosak di akhir

Selepas ceramah, dalam perjalanan balik ada orang puji maka hati rasa kembang. Waktu itu ujub pun datang dan lupa semuanya dari Allah. Sepatutnya rasa malu. Maka ia ibarat rumah yang telah dibina tiba-tiba runtuh.


Doa untuk mendapatkan sifat ikhlas. 

“Wahai Tuhan, kami belum buat apa-apa sebelum ini, kalaupun ada, tentu ada kepentingan diri. Kalau bukan pertolongan dan bantuan Tuhan, seluruh rasanya amalan kami tertolak.”

Sebab itu orang tidak berubah hasil dari dakwah kita kerana hati kita cacat dan rosak contohnya riya’ apabila menerima pujian orang ramai. Oleh itu buatlah kerja dengan tawadhuk takut-takut tak diterima amalan kita.

“Sesungguhnya Allah tidak melihat harta dan rupa kamu tetapi melihat hatimu”
Apabila kita buat kerana Allah, bila orang kritik kita patut tidak melenting dan jika melenting itu bermakna kita tidak ikhlas.



Beginilah Ikhlas : 

* Berkhidmatlah bukan untuk dibayar kembali 

* Berjasalah kepada manusia lebih-lebih lagi kepada agama tapi bukan untuk dibalas dengan bintang-bintang di dada 

* Berbudilah tapi jangan dijadikan sebagai gaji. 

* Sampaikanlah risalah Allah tapi bukan untuk dibayar upah. 

* Berbuat baiklah tapi jangan mengaku baik. 

* Berjuanglah tapi jangan mengaku wira. 

* Berhikmahlah di dalam perjuangan terutama dalam berdakwah agar i diterima oramg.

* Beribadahlah kepada Allah.. jangan kerana takut Neraka atau kerana inginkan Syurga tapi kerana Zat Allah Yang Maha Pemurah, Allahlah yang melihat segala kebaikan dan membalasnya. Allahlah yang menghitung segala kejahatan, berhati-hatilah dengan Allah.


….Zulkaedah sudah di pertengahan…Zulhijjah akan menjenguk lagi…. Kita akan membuat Qurban sekali lagi... Ahlan wasahlan ya Zulhijjah…Selimuti kami dengan keberkatan… Kemudian kita akan menyambut tahun baru Hijrah 1435 dengan kedatangan Muharram.


Salam Ukhuwah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan