Bacaan Popular

Khamis, 21 Mac 2013

Pesanan Tok Tentang Perkahwinan

Gambar sekadar hiasan, bukan Tok seperti dalam cerita ini.

Sejauh mana kita tahu kita mampu atau tidak? Pernahkah kita dengar pepatah "belum cuba belum tahu?" Apakah ukuran yang kita gunakan? Jika rasa kurang ilmu, kita belajar....tapi kalau kita dah letak mind set apa guna kahwin jika hanya sekadar melahirkan anak-anak yang lemah...mengapa tidak kita ubah....."semoga Allah mengurniakan aku kekuatan untuk melaksanakan sunnah Rasulullah s.a.w....aku sekadar berusaha..sedangkan segalanya kuserahkan kepada Allah rabbul jalil".....bukankah Allah bersama persangkaan hamba-hambaNya.....mengapa kita suka memandang sesuatu dari sudut negatif terlebih dahulu?....Setelah berusaha barulah kita serahkan segala usaha kita kepada Allah iaitu tawakal...tanpa usaha...doa dan ikhtiar.....jangan cepat mengaku kalah...... lastly bagi memenuhi rukun iman keenam...percaya kepada Qada` dan Qadar...jika dah separuh nyawa berusaha tapi tuhan takdirkan tiada jodoh di dunia ini pasrah lah pada ketentuan takdirNya.....mungkin ada hikmah disebaliknya...tetapi belum apa-apa lagi kita dah menyerah kalah....entahlah...

Bukankah setiap benda itu ada pro and kontra? Jika kita rasa kita lemah..dari siapa kita mampu dapatkan kekuatan? Jika seorang pemimpin ( kaum adam berfikiran begini) di manakah kaum hawa ingin sandarkan harapan? Kita sepatutnya bangkit dari kegelapan silam....sepatutnya semakin banyak kita dilukai semakin kuat jadinya kita.....yang paling menakutkan ialah kita takut melawan sikap negatif dalam diri kita...


Pesan Tok

Majlis akad nikah itu baru sahaja usai. Saya dan beberapa orang sahabat masih menikmati minuman ringan yang disediakan oleh pihak tuan rumah. Tiba-tiba seorang lelaki tua yang memang saya kenali menarik tangan saya dan bertanya, "Kenapa orang sekarang kahwin lambat sangat?"

Saya lantas bertanya, "Tok dulu kahwin cepat?".

"Umur 15 tahun, nenek kau dah dapat anak seorang."

Terbayang anak perempuan saya yang menuntut di tingkatan 5 sekarang. Sukar nak membayangkan betapalah di usia itu dia sudah mempunyai anak. "Bahagia Tok?"

"Tak bahagia apa. anak Tok 12 orang!"

Terhibur saya berbual dengannya, semuanya diukur dengan angka. "Saya berkahwin pada umur 21 tahun. Waktu tu masih menuntut lagi, orang heboh saya tak sabar," adu saya tanpa dipinta. Sengaja mengundang reaksi.

"Tak sabar? Pelik, kalau zaman Tok, tu kira terlajak dah tu!"

"Betulkah saya tak sabar, Tok? " tanya saya semacam mengusik.

"Eh, taklah. Kalau nak buat baik, eloklah cepat. Selamat dari maksiat. Kalau betul tak sabar, Tok ni lagilah tak sabar. umur 17 tahun dah kahwin, heh, heh, heh."

"Setuju tak Tok kalau dikatakan soal kahwin ni bukan soal cepat lambat, tapi soal dah bersedia atau tidak?"

"Setuju. Tapi kena hurailah maksud persediaan tu." tajam Tok membalas.

"Kalau ikut pandangan Tok, apa agak-agaknya persediaan tu?".

"Soal ni tak boleh agak-agak. Mesti tepat." Terkedu saya dibuatnya. Tok ni bukan sebarang orang. "Maksud bersedia bukan sahaja dari segi umur. Asal akil baligh dah boleh kahwin. Bukan sahaja diukur oleh badan yang sihat, pendapatan yang cukup, tapi yang penting kematangan diri. Ertinya, seseorang yang nak kahwin mesti dah mula dapat berfikir dengan baik, dah boleh sedikit sebanyak kawal perasaan, dan jiwa tu sikit-sikit dah agak tenang."

Saya menung panjang. Tertikam di sudut hati petanyaan, sudahkah saya matang sewaktu mula berkahwin dahulu?

"Jangan menung. Tok cuma kata, dah sedikit sebanyak matang. Tak payah tunggu matang betul. Nanti tak kahwin pula!" usik Tok seperti dapat membaca fikiran saya. Walau tanpa ijazah, Tok sebenarnya sedang menjelaskan asas kebahagiaan rumah tangga yang kadang kala tidak dapat ditimba di mana-mana menara gading.

"Macam mana nak matang?" tanya saya perlahan. Malu rasanya untuk diajukan soalan sedemikian di usia 40-an ini. Terasa terlambat!

"Tentulah dengan ilmu. Dulu Tok dan kawan-kawan, umur sebelas tahun dah khatam Quran. Dah selesai belajar ilmu fardu ain. Rukun, sah, batal dan lain-lain ilmu asas dah OK. Bila sudah baligh buka kitab Muhimmah, baik lelaki, baik perempuan. Dah diterangkan tanggung jawab suami, isteri dan asas-asas kerukunan rumah tangga."

"Itu sahaja? Ilmu lain?" soal saya pendek.

"Eh, perlu. Mesti ada ilmu untuk cari rezeki. Yang otak baik, jadilah guru, pegawai kerajaan, ikut keadaan zaman tulah. Tok ni tak nasib baik, kerja kampung sahaja, guna tulang empat kerat, buka tanah. Itulah dusun yang Tok kutip hasilnya sampai sekarang ni..."

"Tapi sekarang Tok dah senang. Dengarnya dah dua kali naik haji."

"Tak senang. Tapi mudah-mudahan, tenang. Tulah doa Tok, biar hidup kita tenang."

"Agaknya sebab kurang matang nilah orang sekarang kahwin lambat." cuit saya, kembali ke tajuk asal.

"Ni agak Toklah. Budak sekarang tak macam dulu. Mereka ni macam lambat matang. Kalau dulu umur 13 dah boleh pikul tugas. Dah berdikari, dah boleh harap jaga emak bapak. Setakat jadi imam dan baca berzanji tu lancar, tapi sekarang lain, umur dah 23 tahun pun masih bergantung kepada emak bapak. Nak jadi imam, Jauh sekali."

Terbayang kekesalan di wajahnya. Dia menyambung, "Sekali tu Tok tengok betul-betul dengan mata kepala ni macam mana seorang bakal pengantin tersekat-sekat mengucap kalimah syahadah depan tok kadhi. Bila tanya rukun sembahyang, geleng kepala. Yang dihafalnya rukun nikah saja."

"Kalau macam tu macam mana?"

"Baik tak usah kahwin. Macam mana dia nak pimpin isteri dan anak-anaknya nanti. Tu baru ilmu yang paling asas, belum lagi ilmu, apa orang kata? parenting skill."

"Tok pun tahu parenting skill?"

"Sekarang ni macam-macam sumber ilmu ada. Di radio, tv, ceramah, buku-buku, internet...aah, macam-macam."

"Tapi Tok, kalau tak kahwin pun susah juga. Nanti terjebak dengan maksiat," kilas saya.

"Tulah, ajaran Islam ni macam mata rantai. Lepas satu disambung satu. Bermula dengan yang paling utama, diikuti yang kedua, ketiga dan seterusnya. Ilmu tauhid, fekah dan akhlak perlu diasak di awal usia. Diiring ilmu akademik. Jadi, bila dah nak kahwin nanti, ilmu tu semua dah ada. Persediaan agama ada, persediaan material ada."

"Macam mana kalau ada yang lambat-lambatkan kahwin kerana katanya belum bersedia, dari segi material dan agama."

"Apapun biarlah berpada-pada. Kalau nak diikutkan ilmu agama, sampai mati pun tak akan habis dituntut. Cukuplah sekadar keperluan dulu dan tambah lagi selepas kahwin. Begitu juga soal material, soal kerja, profesion. Ni pun tak akan habis-habis. Ukurlah ikut keperluan dan kemampuan diri. Jangan sampai terlanjut usia sudahlah. Jangan nanti ilmu ada, matang ada, duit ada, calon pulak tak ada."

"Tok lihat macam mana keadaan anak muda masa kini?" terluncur soalan yang berbau akademik tanpa saya sedari.

"Akibat tak ikut tertib dalam menghayati ajaran Islam, keadaan jadi agak lintang-pukang sekarang. Yang berkat jadi mudarat. Tak dikahwinkan, membuat maksiat. Bila dikahwinkan, tak bertanggungjawab."

"Antara dua keadaan ni, yang mana patut kita pilih?"

"Perlukah kita buat pilihan? Pada Tok, pilihlah keadaan yang tidak memaksa kita membuat pilihan!"

Saya terdiam. Kagum. Kata-kata tersirat itu boleh mengundang seribu wacana para sarjana ...




Disebalik ujian yang besar itu jugalah tersembunyi anugerah yang hebat jua dariNya.


kredit: itaarissa


Salam Ukhuwah..~

2 ulasan:

  1. dalam maksudnya...matang itu perlu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Umur dan saiz bukan faktor menentukan matang atau tidak. he he..~

      Padam