Bacaan Popular

Jumaat, 13 Januari 2017

Sim Kad


Bila sudah ada henfon, canggeh pula tapi simkad takder, tak guna. Ada henfon bagus dan ada simkad tapi berada dikawasan luar liputan tak guna juga. Henfon bagus, simkad pun okey, liputan pun penuh tapi takder kredit tak guna juga. Yang lagi malang semua okey termasuk balance kredit namun dah tamat tempoh aktif. Nak call tak boleh nak sms pun tak boleh so... hanya tunggu orang panggil kita.

Begitulah perbandingan hubungan kita dengan Allah ketika kita beribadat atau berdoa kepada Allah s.w.t. mohon bantuan Allah s.w.t namun kita tidak pasti status ibadah kita, status doa kita sebab kita beriman kepada perkara yang ghaib. Jikalau henfon sudah pasti kita boleh nampak simkad apa yang kita pakai, kita boleh periksa line penuh atau tidak dan boleh semak baki serta tempoh aktif. Jikalau semua dalam keadaan betul maka pastikan nombor yang hendak kita panggil itu betul dan dia pula bersedia terima panggilan kita pasti dia akan jawab panggilan dan kita dapat bercakap selama mana kredit mencukupi...errr... kena pastikan juga bateri cukup atau sediakan power bank standbye.

Dalam melakukan amal ibadah perbandingan ini boleh kita gunakan bagi memastikan amal ibadah kita Allah terima.

Dalam solat jika bacaan al Fatehah tak betul solat tak sah, tapi jika solat secara berjemaah ditempat ada azan dilaungkan Malaikat akan mengumpul kesemua bacaan al Fatehah yang betul dan yang tak betul lalu memperbetulkan kesemuanya dan diangkat naik. Sebab  itu Nabi s.a.w. suruh kita berjemaah dalam solat fardhu dimasjid, baru sunnah namanya... lagipun kita kan ker Ahli Sunnah wal Jemaah? Maksud disini ialah kita tak pakai simkad tapi kita pakai e-mail beramai-ramai dan send sekali gus, dan Allah lebh suka cara yang itu, sebab ada hadith Nabi s.a.w. bagitau solat 2 orang lebih Allah sukai dari 1 orang secara infradi, dan solat 4 orang lebih Allah sukai berbanding 3 orang yang berjemaah. Lebih ramai jemaah lebih Allah sukai.

Persediaan kita dalam melakukan amal ibadah sama atau hampir sama persediaan kita untuk berkumunikasi dengan orang jauh melalui henfon. Perlu ada henfon yang sempurna, simkad yang masih aktif serta kredit mencukupi, bateri yang cukup dan berada dalam kawasan liputan. Jika kita solat sorang-sorang belakang stesen minyak (lainlah musafir) bermakna kita berada diluar kawasan liputan. Solat sah namun ganjaran kurang.

Dalam berdoa pun perkara yang serupa perlu kita perhatikan. Adakah makan pakai kita halal, adakah kita terjun kedalam doa kita itu atau kita hanya menyebut doa yang telah bertahun-tahun kita sebut seperti orang yang kena demam panas, meracau-racau fikiran kemerata tempat dan adakah kita buat dakwah seperti yang Allah perintah. Sekurang-kurangnya kita ajak jiran kita sama-sama kemasjid. 'Demi masa sesungguhnya manusia sentiasa dalam kerugian kecuali mereka yang mendirikan solat dan berpesan dengan pesan yang hak serta sabar'. Jikalau kita ada mengajak orang lain bermakna kita sudah berdakwah dan bila kita sudah berdakwah maka genap 3 perkara yang digariskan ulamak maka doa kita kabul.

Dalam solat pula kita kena pastikan pakaian bersih lagi halal, wuduk sempurna, berdiri betul dalam saf, rapat bahu membahu, keadaan jari dan tangan dalam setiap rukun berada dalam betul, tawajjuh dalam setiap sebutan agar tidak merayau ketempat lain meninggalkan jasad mengikut pergerakan makmum. Jika ini berlaku samalah kita dengan orang yang meracau ketika demam panas. Solat kita sah tapi darjat tak cukup tinggi.

Apa-apa yang baik datang dari Allah dan kelemahan dari saya.
.
.
.
La haula wala quwwata illa billah..~







Tiada ulasan:

Catat Ulasan