Bacaan Popular

Jumaat, 23 September 2016

Memakbulkan Doa

Gambar sebagai hiasan sahaja.

Selalu kita dengar cerita berkenaan budak ajaib atau orang muda yang Allah beri keistimewaan. Paling ketara ialah apabila orang istimewa ini dapat menyembuhkan berbagai jenis penyakit maka berpusu-pusu orang datang dari jauh dan dekat bagi berubat dengannya. Perkara ini jika difikirkan memang pelik. Namun kebanyakan mereka bila diminta untuk menyembuhkan apa-apa penyakit mereka akan kata, 'Bukan saya yang menyembuhkan tapi Allah, saya cuma minta kepada Allah, itu saja.'

Orang istimewa ini hanya meminta kepada Allah agar penyakit yang ditanggung oleh orang yang datang menemuinya itu sembuh, maka sembuhlah penyakit itu sebab Allah makbulkan doa orang istimewa ini. Dan biasanya orang istimewa ini muncul dimerata tempat dan negara didunia.

Sebenarnya untuk menjadikan doa makbul ada dua cara. Pertama ianya memang sudah pilihan Allah dan bilamana Allah yang pilih ianya tiada asbab, adakalanya dengan asbab dan ada ketikanya menyalahi asbab.

Tanpa asbab ialah walaupun ibubapa budak ajaib itu makan benda yang haram contohnya minum arak, makan daging babai namun bila Allah pilih anaknya yang kecil untuk menunjukkan kepada khalayak akan kekuasaan Allah maka ibubapa termasuk masyarakat disekelilingnya berpusu-pusu memeluk agama Allah. Ini memang pilihan Allah tanpa asbab.

Ada sebahagian pula lahir dari kalangan ibubapa yang bukan mengamalkan perintah Allah bahkan ianya menyembah selain Allah namun Allah berikan keistimewaan kepada anak mereka dengan kelahiran yang membawa senaskhah al Quran dalam gengaman tangannya. Serta merta ibubapa serta masyarakat disekelilingnya memeluk agam Allah. Ini merupakan menyalahi asbab.

Yang dikatakan dengan asbab pula adalah kita-kita ini, kita semua. Dengan usaha menghampirkan diri kepada Allah maka Allah akan beri keistimewan kepada kita. Memang agak sukar untuk melakukannya apalagi kita yang tinggal dibandar. Makan minum kita setiap hari menjauhkan kita dari amalan soleh, tidak seperti dikawasan pendalaman dimana makanan harian langsung tiada syubhah.

Contoh terdekat ialah makan tengahari kita yang biasanya ayam, ayam goreng atau ayam masak kari sama saja ianya berpunca dari ayam juga. Ayam pula bukan kita yang sembelih dan selalu kita meragui cara penyembelihan ayam. Kalau kita sendiri sembelih pun kita boleh meletak keraguan kepada makanan ayam itu pula. Apa yang ayam itu kakan sehingga dalam tempoh 30 hari sudah boleh disembelih. Terbaru ayam USA hanya memerlukan 20 hari sudah sampai masa untuk disembelih tetapi makanannya hanya makanan yang di impot dari USA juga, makan jagung. Jagung campur dengan apa?

Jikalau kita makan ikan, ikan kelilah mithalan. Ikan keli dipelihara dalam kolam dan diberi makan setiap hari. Biasanya perut ayam dimasak dan dicampakkan kedalam kolam untuk menjamu ikan keli tersebut. Adakah perut ayam sahaja? Ada kita dengar cerita ayam mati pun dicampakkan juga untuk dimakan ikan keli bukan?

Jadi selidik punya selidik rupa-rupanya kita sudah banyak makan makanan yang tidak baik. Cincau yang biasanya kita makan ketika berbuka puasa terpaksa diletakkan sedikit minyak babi agar tidak cepat basi. Pellet untuk dimakan oleh kambing feed-lock juga mengandungi perut, kulit dan tulang babi yang sudah dihancurkan dan digaul menjadi pellet. Bahagian halal JAKIM tak berani meletakkan cop Halal pada beg makanan pellet yang dimakan oleh kambing. Jikalau berani cubalah letak logo Halal Jakim pasti ahli-ahli kimia mengambil sampel dari pellet tersebut untuk dibuktikan bahawa adanya unsur babi yang haram dalam makanan tersebut.

Bila bercakap pasal kambing qurban, kambing yang makan sayur tanaman jiran kitopun tak layak untuk buat qurban inikan pula kambing yang makan pellet yang digaulkan dengan kulit, perut dan tulang babi. Memang Allah cipta babi yang kotor itu banyak kelebihan tapi haram dan Allah meletakkan akal pada manusia agar manusia memilih makanan yang baik-baik.

Jadi, bila sudah terlalu banyak makanan yang syubhah dalam perut kita bagaiman kita boleh berdoa dan mengharap agar doa kita itu Allah terima dan makbulkan.

Untuk membuat Allah makbulkan doa kita, kita mesti jaga makanan kita. Banyakkan puasa. Hindari memakan makanan yang dibeli dari kedai, dan jikalau bukan kita yang memasak makanan itu pastikan kita kenal siapa yang memasak makanan tersebut. Adakahorang yang memasak makanan untuk kita itu berzikir kepada Allah setiap kali masak. Adakah dia menjaga solat dan auratnya ketika memasak.

Kita lihat kebanyakan penjual nasi lemak menyenseng lengan baju sehingga menampakkan lengannya sedangkan lengan wanita adalah aurat. Ada peniaga yang meletakkan anak gadisnya yang cantek lagi muda dengan pakaian menjolok mata untuk melayan pelanggan yang ingin membeli nasi lemak mereka. Adakah ini membantu kita untuk mendekatkan diri kepada Allah?

Marilah kita usahakan agar makanan kita makanan yang Allah berkati. Bilamana usaha ini berjaya pasti menyukakan Allah dan bilamana Allah suka maka apa saja yang kita doa Allah akan kabul sebab Allah sebut dalam al Quran 'Mintalah kepadaKu pasti Aku akan kabulkan'. Bila doa kita Allah kabulkan janganlah pula untuk mendoakan orang lain kita kenakan bayaran. Jika itu berlaku maka kita sudah masuk zon ujian yang berat, wang ringgit dan kemewahan akan mencurah-curah datang dan disana sini orang memperkatakan tentang kita. Kita mendapat kemasyuran dan kemewahan lalu diakhirat kelak tiada apa-apa lagi sebab semuanya sudah kita sapu bersih semasa didunia. 

Doa yang para malaikat suka ialah doa seorang saudara muslim untuk saudara muslimnya yang lain tanpa dikatui oleh sesiapa dan malaikat mengaminkan pula doa tersebut lalu sampai kepada Allah maka Allah kabulkan. Begitu juga doa orang yang dekat dengan Allah bukan doa untuk dirinya tetapi doa kebaikan untuk orang lain, itulah yang Allah suka.
.
.
La haula wala quwwata illa billah../~


Tiada ulasan:

Catat Ulasan