Bacaan Popular

Jumaat, 22 Julai 2016

Turki



Melihat kepada dua ekor ayam turki dalam gambar diatas terpikir pulak... rasa nak berfikir kejap kenapa dinamakan ayam turki. Sebenarnya bukan kita saja sebut ayam turki, tapi orang putih di Benua Eropah dan Amerika pun sebut ayam turki.

Ayam turki sungguh unik, rasanya sedap buat masak kurma, atau kari atau dalcha. Selain unik ia juga mempunyai rupa paras yang comel jika disbanding dengan yam-ayam yang lain atau haiwan jenis peliharaan yang lain.

Begitu jugalah uniknya Negara Turki. Barangan dari Turki ada dimana saja, kita pergi kemasjid ada banyak sejadah buatan dari turki, kita pergi kekedai herba dan kita boleh beli cuka kurma atau jus delima dari turki dan di Benua Eropah jika kita masuk kekedai menjual alat elektronik pasti kita jumpa buatan Turki satu dari tiga yang kita pegang atau lihat.

Yang lebih unik lagi sejak lama dulu sejak Israel memerangi Palestin maka penduduk asal Palestin yang Tanah dan rumah mereka sudah dirampas oleh Israel akan lari ke Jordan atau Turki. Nampak gayanya lebih banyak lari atau pergi ke Turki. Terbaru apabila Syria bergolak berjuta-juta rakyat Syria menuju ke Turki. Turki tak kesah pun bahkan Turki berbaik-baik dengan Israel. Bila ada apa-apa yang tak kena atau tak berkenan dengan Turki apa-apa perkara yang dilakukan oleh Israel maka dengan bersahaja Turki menempelak Israel.

Hari ini Turki menjadi suatu Negara yang sangat dicemburui oleh Eropah dan ditakuti oleh Israel dan Amerika kerana tenteranya. Unit tentera elitnya dengan jumlah 2 atau 3 orang saja yang masuk ke Israel dengan pakaian biasa dan tanpa membawa apa-apa senjata mampu memusnahkan sebuah kem tentera hanya dalam tempoh dua hari. Mereka ini jenis orang yang jaga solat, bukan sekadar solat fardhu, tapi solat sunat. Amalan membaca al Quran serta zikir juga menjadi rutin mereka. Inilah tentera Islam sebenar. Dikhabarkan ada sebilangan besar anggota tentera khas dimastikan solat tahajud setiap hari.

Presiden Turki pula mampu membimbing Jemaah solat fardhu dimasjid atau memmimpin Jemaah dalam majlis-majlis zikir. Perkara yang tidak pernah dapat dibuat oleh Negara lain tapi sudah dilakukan oleh Presiden Turki itu ialah menghapuskan bayaran untuk belajar kerana pada Turki ilmu pelajaran adalah percuma. Dalam masa yang sama Eropah dan Amerika berusaha menaikkan bayaran untuk pelajar masing-masing.

Sewaktu berjuta-juta pelarian dari Syria, Palestin dan Afghanistan keluar dari Negara masing-masing mereka akan menuju ke Turki sebab Turki adalah pintu ke Eropah. Eropah pula sibuk berusaha menutup pintu. Presiden Turki nak bagi ERopah faham tapi Eropah takkan faham sebab rata-rata pemimpin Eropah belum Islam. Tiba-tiba Great Britain keluar dari blok pakatan Eropah yang dikanal dengan EU dan tak lama kemudian adek ipar bekas Perdana Menteri Britain (Tony Blair) yang hobinya membaca al Quran menang pilihanraya dan dipilih menjadi Perdana Menteri British yang baru. Munkin bila tiba masanya suatu hri nanti Presiden Turki akan bagitau pada Perdana Menteri Britain bahawa dalam al Quran Allah telah sebut bahawa Allah jadikan manusia bersuku-suku bangsa untuk kita kenal mengenal dan berkasih saying dan ditempat lain Allah sebut bahawa Allah lah yang memberikan rezeki kepada semua makhluk.

Kalau dalam perkara sebegini semua pemimpin Negara didunia faham pasti semua pintu sempadan dibuka 24 jam kepada sesiapa sahaja. Memang Allah yang memberi makan semua ikan di Laut China Selatan bukannya Negara China. Seba itu Turki tak bimbang banyak manpun pelarian perang dating ke Turki sebab bukan TUrki yang bagi makan bagi rezeki untuk mereka tapi Allah sudah tetapkan rezeki semua makhluk-makhluknya, Turki hanya menguruskan sahaja.

Inilah keyakinan yang mesti ada dalam diri setiap orang Mukmin terutama pemimpin Negara, keyakinan inilah yang dinamakan keimanan. Bila ada iman dalam diri pasti Allah suka dan pasti Allah bantu bila patut. Sebab itu bila tentera cuba merampas kuasa dan cuba membunuh persiden tak berhasil asbab bantuan Allah telah sampai lebih awal sebelum tentera sampai di hotel penginapan Presiden.

So mulai hari ini kita pun kena berfikir seperti Turki fikir, banyak manapun pelarian atau pendatang asing dating ke Negara kita janganlah kita risaukan. Meteka dating untuk memajukan Negara kita, kalau nak harap anak-anak bangsa kita mana ada lagi yang nak membonceng lori Alam Flora kutip sampah dari lorong kelorong. Atau yang bekrja dengan Indah Water mengepam air kumbahan bahkan kekadang masuk berenang dalam air kumbahan semata-mata untuk memudahkan pengeliran kumbahan dari apa yang kita semua makan.

Bila kita berkasih sayang sesama makhluk maka kasih Allah kepada kita akan bertambah dan dikala itu Rahmat Allah akan mencurah-curah untuk Negara kita, harga getah dan kelapa sawit akan naik semula, begitu juga harg gas cecair dan ketika itu  harga beras dan gula akan turun.
.
.
.
La haula wala quwwata illa billah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan