Bacaan Popular

Jumaat, 8 Mei 2015

Kecil dan Besar


Berapa besar kita jika dibandingkan dengan semut. Berapa besar kita jika dibandingkan dengan bumi Malaysia dan berapa besar Malaysia jika dibandingkan dengan dunia ini. Berapa besar pula bumi jika dibandingkan dengan matahari. Saiz matahari ialah sejuta kali ganda bumi. Berapa pula jarak matahari dengan bumi ? Jarak matahari dengan bumi ialah 149.6 juta kilometer (lebih kurang) dan dia (matahari) adalah bintang yang terdekat sekali dengan kita. Jadi berapa pula jarak bintang yang jauh ? Ada yang menyatakan jaraknya 33k tahun cahaya. Erkkk... berapa jauh tu ? Kita kiralah 1 tahun cahaya bersamaan 9.5 trilion kilometer. Ini semua adalah kiraan Ahli Astronomi atau dalam bahasa kita disebut Ahli Nujum (bintang).

Ketepatan kiraan Ahli Nujum ini tidak usahlah kita perhatikan atau pertikaikan sangat, tetapi penambahan yang telah mereka capai menyatakan bahawa Galaksi Bima Sakti umpama dua buah pring yang ditangkupkan antara satu sama lain menjadi satu benda yang cengkong dan mempunyai ketebalan sejarak 3,000 tahun cahaya sementara luas bulatannya pula ialah 100k cahaya. Inilah Bima Sakti. Soalannya adakah ini yang disebut sebagai lapisan langit yang pertama ? Jawapannya Ya ! Sebab dalam al Quran Allah ta'ala menyebut dalam surah al Mulk ayat ke 5 yang maksudnya, Dan demi sesungguhnya ! Kami telah menghiasi langit yang dekat (pada penglihatan penduduk bumi) dengan bintang-bintang dan Kami jadikan bintang-bintang itu punca rejaman terhadap syaitan-syaitan dan Kami sediakan bagi mereka azab neraka yang menjulang-julang.

Jadi jika dibandingkan bumi dalam Galaksi Bima Sakti ini umpama sebentuk cincin yang berada diatas sebuah padang bola-sepak dan matahari pula hanya seumpama sebiji bola. Dimana pula langit kedua ? Jawapannya seluruh isi kandungan langit pertama ini (Galaksi Bima Sakti) kita mampatkan sehingga menjadi sebiji cincin yang kedua lalu kita campakkan cincin tersebut ke padang bola yang kedua. Padang bola yang kedua itulah langit kedua dan cincin itulah langit pertama.

Padang bola kedua itu kita mampatkan lagi dan menjadikan ia sebentuk cincin yang ketiga lalu kita campakkan ia kesuatu padang bola yang lain yakni padang bola ketiga lalu padang bola yang ketiga itulah langit ketiga dan cincin ketiga itulah langit kedua. Begitulah kita lakukan sehingga mencapai tujuh kali mampat sebab ada tujuh petala langit dan tujuh petala bumi telah Allah ciptakan seperti yang Allah sebut dalam surah al Mulk ayat ke 3 yang bermaksud, 'Dialah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis; engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah; (jika engkau ragu-ragu) maka ulangilah pandanganmu dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?'

Hakikat seluruh tujuh petala langit dan bumi berada di hadapan trompet yang disebut 'Ash Shur', apakah itu ash shur ya Rasulullah? tanya seorang Badui. Rasulullah s.a.w. menjawab, 'Tanduk yang akan di tiup', hadith riwayat Ahmad, Tarmizi dan Abu Daud. Bagi kita pula selalu kita sebut Sangkakala dan sangkakala ini sewaktu peristiwa israk mikraj Nabi s.a.w. dulu sudah pun berada di mulut Malaikat Israfil dan hanya menunggu perintah dari Allah s.w.t. untuk meniupnya. Apabila sangkala itu ditiup maka hancurlah sehancur-hancurnya semua tujuh petala langit dan bumi yang memang sudah berada di hadapan sangkakala tersebut.

Dapatkah kita bayangkan besar mana sangkakala itu sehinggakan seluruh tujuh petala langit dan bumi berada dan berkumpul dihadapannya, dan betapa besar pula sang peniupnya. Tiada yang mustahil bagi Allah. Hal ini Allah terangkan kepada kita dalam surah az Zumar ayat ke 68 yang maksudnya, 'Dan sudah tentu akan ditiup sangkakala, maka pada waktu itu matilah makhluk-makhluk yang ada dilangit dan dibumi, kecuali sesiapa yang dikehandaki Allah (terkemudian matinya); kemudian ditiup sangkakala sekali lagi, maka dengan serta merta mereka bangun berdiri menunggu (kesudahan masing-masing).'

Jadi hari ini sementara sangkakala belum ditiup kita diberi peluang oleh Allah ta'ala untuk menghimpunkan seberapa banyak amalan yang baik-baik untuk berdepan dengan hari kebangkitan yakni apabila sangkakala yang kedua itu ditiup. Kita patut bersyukur kerana kita menjadi umat Nabi Muhammad s.a.w. yang dijamin masuk syurga terlebih dahulu sebelum umat Nabi-nabi a.s. yang lain.

Kita juga patut bersyukur kerana kita diberi peluang menggandakan setiap amalan kita sedangkan umat terdahulu tidak mendapat gandaan yang sedemikian. Gandaan-gandaan itu seperti contoh, berwuduk dirumah dan berjalan kemasjid pada waktu subuh ganjarannya umpama mengerjakan haji, dan pada waktu maghrib serta isyak umpama mengerjakan umrah (bagi yang lelaki baligh janganlah solat dirumah tapi solatlah di masjid dimana azan dilaungkan. Amal ibadat pada malam Lailatul qadar digandakan menyamai seribu bulan (83 tahun) jikalau sepanjang usia kita semasa berada dibumi sempat beramal sebanyak 20 kali saja semasa malam Lailatul Qadar bermakna amalan baik kita telah berganda sebanyak 1,600 tahun (jadi pada malam Lailatul Qadar jangan sibukkan diri nak menengok diluar rumah kalau-kalau terpandang pokok menyembah bumi). Sudah pasti kita telah dapat mengalahkan umat Nabi Nuh a.s. dan umat Nabi Musa a.s. yangmana usia mereka panjang-panjang (pada waktu itu) dan dapat menta'ati perintah Allah begitu banyak. Namun para Nabi a.s. yang berjumlah 124,000 orang itu tertanya-tanya sesama mereka siapakah kita? Nabi dizaman manakah kita sebab berada diatas timbunan kasturi yang lebih tinggi dari timbunan kasturi mereka. Jawapannya kitalah umat Nabi Muhammad s.a.w. dan kitalah umat akhir zaman. Sebaik-baik umat. Kata ringkas untuk mencapai semua matlamat tersebut ialah menta'ati segala perintah Allah dan meninggalkan segala laranganNya dan ikut cara Nabi Muhammad s.a.w.

Jadi janganlah lepaskan peluang untuk kemenangan yang akan kekal abadan abada ini. Hidup dan mati kita hanya untuk Allah s.w.t.


La haula wala quwwata illa billah..~

1 ulasan:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    BalasPadam