Jumaat, 25 Julai 2014

Ikhlas Dan Ehsan



Kalimah yang kita ucap yakni kalimah Toyibah, "La illaha ilallah" perlu kepada keikhlasan. Rasulullah s.a.w. bersabda, "Barangsiapa yang mengucapkan kalimah ini secara ikhlas nescaya ia akan masuk syurga."  Ditanya kepada Baginda s.a.w. "Bagaimakah ikhlasnya Ya Rasulullah?". Jawab Baginda s.a.w., "Bahawa kalimah ini menyekatnya daripada perkara-perkara yang diharamkan oleh Allah s.w.t."

Oleh itu suatu usaha perlu dibuat atas kalimah dan di muzakarahkan kalimah ini sehingga keikhlasan datang kedalam hati setiap kita. Kita harus selalu menyebut kebesaran Allah, harus selalu bermuzakarrah tentang kalimah ini sehingga benar-benar kalimah ini wujud dengan ikhlas dalam diri setiap kita. 


Sebagaimana dalam kalimah, Ikhlas di tuntut, Begitu juga dalam solah, ikhlas di tuntut. Iaitu bagaimana solah itu benar-benar mampu menyekat seseorang daripada perkara-perkara yang di haramkan oleh Allah s.w.t. Sembahyang mampu menyekat seseorang daripada melakukan perkara-perkara yang di haramkan oleh Allah s.w.t. 

Kata Ibnu Abbas dan Abdullah bin Mas'ud radhiallahanhuma, kedua-dua mereka berkata, "Seseorang yang bersembahyang yang sembahyangnya tidak menyekatnya daripada melakukan perkara-perkara yang mungkar, perkara-perkara yang haram, solahnya akan menjauhkannya daripada Allah s.w.t. " Padahal solat itu satu amalan yang menghampirkan diri dengan Allah s.w.t. Tetapi apabila dalam solat ini tidak di usahakan keikhlasan yang natijah atau hasil daripada usaha atas solah menyebabkan sembahyang yang boleh menjadi penghampiran dirinya kepada Allah s.w.t. menjadi sebab sebaliknya yakni semakin menjauhkan dirinya daripada Allah s.w.t.


Kedua-duanya (Ibnu Abbas dan Abdullah bin Mas'ud r.a.) berkata, "Barangsiapa yang solahnya tidak menjauhkannya daripada perkara-perkara yang di haramkan oleh Allah s.w.t. solahnya akan menjauhkannya daripada Allah s.w.t." Dan apabila tiada usaha dilakukan maka semakin jauhlah dia daripada Allah s.w.t. walaupun dia bersembahyang setiap hari.

Oleh sebab itu sebagaimana dalam kalimah di tuntut keikhlasan begitu juga dalam solah di tuntut akan keikhlasan untuk memperbetulkan keikhlasan kita untuk memperbetulkan solah kita sehingga terpahat dalam diri kita kalimah Allah dalam firmanNya di dalam al Quran, "Dirikanlah solah kerana sesungguhnya solat itu mencegah daripada fahsha dan mungkar dan berzikirlah kepada Allah." Yakni dengan zikir yang agung kerana dengan solah yang ikhlas serta zikir ianya mampu untuk mencegah diri kita dari segala perkara yang fahsha dan mungkar.

Dalam amalan juga perlu ada sifat ehsan, iaitu suatu sifat hadhir-hati, hati senantiasa hadhir, menyedari, sedar, ada hubungan dengan Allah s.w.t. Dalam perkara ini, di dalam amalan, apabila ada sifat ehsan dalam amalan, amalan itu menjadi "Qa'im" amalan ini ada, amalan ini wujud, Tetapi sekiranya jika di dalam amalan tidak ada sifat ehsan, apa sifat ehsan? Bahawa kamu beribadat kepada Allah s.w.t. seolah-oleh kamu melihat Allah s.w.t. Dengan zikir kepada Allah s.w.t. dan hati sentiasa berhubungan dengan Allah s.w.t. 

Dalam amal perlu ada kehadhiran hati, kehadhiran hati untuk Allah s.w.t. Sekiranya dalam amalan kita tidak ada sifat ehsan, sebenarnya kita memusnahkan amalan tersebut. Amalan yang didirikan tanpa ada ehsan sebenarnya kita bukan mendirikan mal tetapi kita menghancurkan amal tersebut. Dan lawan bagi ehsan, perkara yang merosakkan amalan kita itu ialah 'Ghaflah'. Ghaflah inilah, kelalaian inilah yang merosakkan amalan kita. Oleh sebab itu kita kena sentiasa ada hubungan dengan Allah s.w.t., sifat hadhir-hati.

Amalan tanpa hadhir-hati, ini juga dinamakan kelalaian, walaupun lidahnya mengulang-ngulang lafas zikir, dalam sembahyang dia menbaca doa iftitah, dia membaca al Fatehah, bertahlil, bertahmid, tetapi hatinya tidak sama dengan apa yang terbit dari lidahnya bermakna dia tidak mendirikan sembahyang. Dia sebenarnya sedang meruntuhkan sembahyangnya.

Maka hendaklah di ulang-ulang lagi, di muzakarahkan lagi akan kebesaran Allah s.w.t. agar keikhlasan dan ehsan benar-benar hadhir dalam hati. 

'Hendaklah kamu mendirikan amal seolah-olah kamu melihat Allah s.w.t.'

Segala yang baik itu datangnya dari Allah s.w.t. dan yang cacat itu dari saya.



La haula wala quwwata illa billah.
.~

Jumaat, 18 Julai 2014

Umur Kita



Ramai yang berkata umur kita semakin hari semakin bertambah, tapi ramai juga yang kata umur kita semakin hari semakin berkurangan. Kedua-duanya betul bergantung kepada pandangan serta maksud niat masing-masing. Apabila umur semakin berkurang (atau maningkat) maka keupayaan kita atau penyakit kita juga akan semakin berkurang serta semakin meningkat. Itulag maksud umur semakin kurang atau umur semakin meningkat. 

Jalan mudah kita mbil saja istilah umur semakin berkurang. Ini bermaksud apabila umur semakin berkurang maka keupayaan juga semakin berkurang seperti keupayaan mata semakin kurang, tenaga, perjalanan darah, keupayaan jantung mengepam darah, keupayaan urat-urat yang mengalirkan darah juga semakin berkurang. Jadi benarlah kita ini makhluk yang lemah. Hanya Allah yang Maha Kuasa.

Kata ulamak umur kita di negeri akhirat rata-rata 30 tahun kerana sewaktu kita dibangkitkan dengan tiupan sangkakala kedua. Dan keupayaan serta tenaga kita sentiasa berada pada umur 30 itu buat selama-lamanya. Selama-lamanya bermaksud bukan hanya 30 ribu tahun, bukan juga 70 juta tahun bukan juga 900 billion tahun, tetapi kekal yang bermaksud tiada penghujung.

Jadi apabila kita mengimbas kembali umur kita semasa didunia ini yang cuma rata-rata hanya seribu bulan ia teramat kecil jika dibandingkan dengan 30 ribu tahun, atau 700 juta tahun atau 900 billion tahun. Apalagi jika dilihat bahawa umur kita diakhir adalah kekal untuk selama-lamanya.

Maksud saya disini ialah kita akan merasa rugi hidup didunia tanpa membawa amal yang baik untuk negeri akhirat, walhal amal kebaikan yang telah kita hantar untuk persediaan hidup yang kekal dinegeri akhirat itulah yang akan menentukan status kehidupan kita disana. Status kehidupan sebagai orang yang mempunyai 70 buah mahligai yangmana setiap satu mahligai tersebut bersaiz jarak antara timur dan barat (bukan sebesar padang pasir Nairobi di Afrika). Sebuah mahligai yang sangat besar yang mempunyai 7000 bilik dengan dayang-dayang serta bidadari-bidadari dan khadam yang sangat ramai yang sentiasa ta'at kepada perintah kita.

Kehidupan disana sangat menyenangkan, bukan sekadar bunyi-bunyian yang sangat indah, bukan sekadar permandangan yang sangat indah bahkan segala-gala yang berjuta kali ganda lebih baik daripada segala perkara baik serta indah yang ada di bumi ini. Berbagai perkara yang tidak pernah terfikir oleh kita semasa berada didunia. Itulah janji Allah kepada orang-orang yang menta'ati segala perintahNya. Ketahuilah bahawa janji Allah itu adalah benar.

Maha suci Allah yang akan menjadikan kita hidup kekal dinegeri akhirat dengan umur yang kekal sentiasa dalam 30. Tiada demam, tiada istilah sakit perut atau pening. Tiada istilah kencing manis dan tiada segala-gala kepayahan yang pernah kita lalui seperti hidup di dunia ini. Bagi melangsungkallah ta'ala menjadikan pasar untuk kita kunjungi pada setiap hari rabu, maka kita akan berjalan menuju Pasar Rabu dengan di iringi oleh Bidadari-bidadari serta dayang-dayang dan khadam yang ta'at untuk membawa balik apa saja barang yang kita suka dari Pasar Rabu tersebut.

Di hari-hari yang lain kita akan melakukan ziarah. Kita akan ziarah ke mahligai ibu atau ayah kita, kita akan ziarah mahligai atok dan nenek kita dan kita akan ziarah mahligai unyang dan moyang kita. Disana moyang kita yang kebetulan sedang menerima tetamu yakni dua orang sepupunya yang sebelah ayahnya sempat pula di perkenalkan kepada kita, jadi salasilah kita semakin lama semakin tersusun panjang serta kembang naik sehinggalah kepada moyang teratas kita yakni Nabi Adam a.s.

Sememangnya tempoh masa yang tiada penghujung itu kita akan banyak melakukan ziarah. Setiap hari afda sahaja usaha ziarah. Dan jikalau sibuk untuk ingat, kita boleh melantik beberapa orang khadam untuk mengingatkan kita bahawa hari itu giliran untuk ziarah siapa pula dari kalangan keluarga kita. Bukankah sangat lumayan kehidupan disana yang kita perolehi hanya dalam ibadah yang ikhlas kepada Allah cuma dalam 1000 bulan semasa hidup di dunia ini.

Bayangkan jikalau umur 1000 bulan itu kita habiskan tanpa banyak mengingati Allah, atau menderhakai Allah pasti kehidupan kita di negeri akhirat sangat menyeksakan. Allah ta'ala menjanjikan balasan azab yang sangat pedih. Perjalanan 50 ribu tahun semasa di Padang Mahsyar serasa seakan-akan 500 juta tahun dan waktu itu kita memohon pada Allah ta'ala jikalau azab di Padang Mahsyar yang tersangat payah ini tidak usahlah diperkirakan keatas kita dan kita lebih rela terus dimasukkan saja kedalam api neraka. Walhal ahli neraka lebih teramat dahsyat siksanya. Diberitahu bahawa jikalau ahli neraka itu tiba-tiba dibawa dan dimasukkan kedalam api dunia ini nescaya ia dapat tidur nyenyak. 

Boleh kita gambarkan, bukan susah sangat untuk dibayangkan bahawa perjalanan 50 ribu tahun di Padang Mahsyar untuk mencari semula orang-orang yang pernah kita tipu semasa di dunia dengan tujuan meminta ampun sampailah kaki kita reput, terkoyak, bernanah, namun kesakitan yang sebagaimana pun tidak mendatangkan maut kepada kita sebab sudah tiada maut lagi dinegeri akhirat. Waktu itu matahari berada sejengkal diatas kepala sebanyak 12 buah matahari kesemuanya dan lantai Padang Mahsyar itu diperbuat dari tembaga.

Akhirkata sempena 10 akhir Ramadhan yang Allah janjikan didalamnya 'Dijauhkan Dari Api Neraka', marilah kita rebut peluang untuk menjauhkan diri kita, keluarga kita dari azab yang amat pedih itu. Kembalilah menta'ati perintah Allah dan RasulNya, ingatlah segala kebaikan kita dalam bulan Ramadhan ini digandakan sehingga 10 kali ganda. Jikalau solat maghrib berjemaah di masjid biasanya kita dapat 27 ganjaran bermakna dalam bulan ini solat maghrib dimana azan dilaungkan kita akan mendapat 270 ganjaran. Ini bukan bonus ganjaran dari kerajaan dunia tetapi bonus ganjaran dari Raja Segala Raja. Malikiyau middin.

Apa-apa yang tersalah taip atau tulis, disini saya mohon maaf. Setiap anak Adam tak dapat lari dari berbuat dosa.

La haula wala quwwata illa billah..~

Jumaat, 11 Julai 2014

Meminta-minta

Gambar sekedar hiasan sahaja.

Anas r.anhu telah berkata bahawa satu ketika seorang Ansar telah mendatangi Baginda Rasulullah s.a.w. lalu meminta sedekah. Baginda telah bertanya kepadanya, "Tidakkah ada apa-apa barang dirumahmu?" Dia menjawab, "Ada sehelai guni yang separuhnya saya gunakan untuk alas tidur dan separuh lagi untuk menyelimuti badan. Dia juga ada satu mangkok untuk minum air." Baginda telah mengarahkannya supaya membawa kedua-dua barang tersebut dan dilelong dengan harga 2 dirham. Baginda s.a.w. telah memberi 2 dirham kepadanya serta menyuruhnya untuk membeli makanan dengan 1 dirham dan membeli kapak dengan 1 dirham lagi. Dia membawa kapak dan datang semula, Baginda s.a.w. telah memasang kayu sebagai hulu-kapak lalu bersabda, "Pergilah ke hutan, potong kakyu dan jual. Janganlah engkau dilihat olehku selama 15 hari."

Mematuhi permintaan Baginda s.a.w. beliau datang pada hari yang ke 15 dengan pendapatan 10 dirham. Dengannya beliau telah membeli makanan dan pakaian. Maka Baginda Rasulullah s.a.w. telah bersabda. "Ini adalah lebih baik dari meminta-minta. Kerana meminta-minta cara demikian muka kamu akan menjadi luka-luka pada hari kiamat." Selepas itu Baginda s.a.w. telah bersabda. "Meminta dari orang lain adalah dibenarkan untuk tiga jenis orang sahaja. Yakni;

"Orang yang kerana kemiskinan sudah mendekati kebinasaan. Yang kedua sesiapa yang sudah dikenakan sesuatu hukuman (denda) yang berat. Dan yang ketiga, sesiapa yang sudah terlibat dalam sesuatu kes yang mana ia terpaksa bayar ganti rugi untuk darah."

Pada ketiga-tiga keadaan telah dibenarkan untuk meminta-minta. Bagi sahabat yang menghadapi kemiskinan, didalam peristiwa ini, Baginda s.a.w. tidak membenarkan meminta-minta dan tidak juga mewajibkan nafkahnya ke atas orang lain. Banyak lagi peristiwa terdapat didalam kitab-kitab hadith bahawa nafkah yang diwajibkan adalah zakat sahaja.

Disamping itu ada satu sabdaan Baginda s.a.w. yang termasyur yang bermaksud, "Sesiapa yang melebih-lebihkan dan melampaui batasnya di dalam sedekah (yakni sombong dan keras kelakuan semasa membayarnya), adalah seperti orang yang tidak memberi sedekah".

di petik dari Fadhilat Sedekah.


La haula wala quwwata illa billah..~

Jumaat, 4 Julai 2014

Doa Dalam Bulan Ramadhan



Dinyatakan dalam satu hadith bahawa dalam bulan Ramadhan Allah s.w.t. memerintahkan para malaikat penanggung 'Arasy supaya meninggalkan ibadat mereka masing-masing dan mengaminkan doa-doa orang yang berpuasa. Memang dapat diketahui daripada banyak hadith bahawa doa-doa dalam bulan Ramadhan diterima secara khusus. Tidak ada apa-apa keraguan lagi dalam penyempurnaan perkara ini kerana Allah s.w.t. telah berjanji, dan janji itu diberitakan pula oleh seorang Rasul yang benar.

Walau bagaimanapun, sesetengah orang mungkin telah berdoa untuk tujuan tertentu tetapi doanya tidak juga tertunai. Dengan sebab itu janganlah mereka terfikir bahawa doanya tidak dikabulkan, sebaliknya hendaklah mereka cuba memahami erti kata sebenar penerimaan sesuatu doa.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Apabila seseorang Islam berdoa, dengan syarat dia tidak berdoa untuk memutuskan silaturrahim dan tidak juga berdoa untuk sebarang dosa , maka Allah s.w.t. akan berikan kepadanya salah satu dari tiga perkara. Sama ada dia mendapat apa yang telah didoakan, atau sebagai ganti daripada doa itu satu musibah atau keburukan akan dijauhkan daripadanya atau diakhirat nanti pahala akan diberikan mengikut kadar doanya itu." Adalah dinyatakan dalam sebuah hadith bahawa  llah s.w.t. akan memanggil seorang hamba dan berfirman, "Wahai hambaKu! Aku telah memerintahkan kamu supaya berdoa dan Aku juga telah berjanji untuk menerima doa itu. Adakah engkau telah berdoa kepadaKu?" Dia akan berkata, "Ya! Saya telah berdoa." Maka Allah s.w.t. berfirman, "Tiada satu doa pun yang engkau telah pohon, yang Aku tidak tunaikan. Kamu telah minta supaya sekian-sekian kesusahan dijauhkan maka ku telah sempurnakan permintaan itu di dunia dan kamu telah minta supaya kamu dilepaskan daripada sesuatukerisauan tetapi kamu tidak tahu pun kesan daripada permintaanmu itu. Aku telah tetapkan gantian untuk doa itu dengan sekian-sekian ganjaran."

Rasulullah s.a.w. bersabda bahawa sehingga satu demi satu doa-doanya akan diperingatkan dan akan diberitahu sama ada doa itu telah disempurnakan di dunia ataupun doa itu digantikan dengan ganjaran yang diberi di akhirat. Melihatkan ganjaran dan  yang begitu banyak si hamba itu akan berkeinginan, alangkah baiknya jika tidk ada satu pun doanya dikabulkan sewaktu di dunia dulu agar mendapat ganjarn yang begitu banyak di akhirat.

Ringkasnya doa adalah satu perkara yang sangatv penting. Kelalaian terhadap doa adalah satu kekurangan dan kerugian yang sangat besar dan nyatalah bahawa jika kita belum melihat tanda-tanda doa kita diterima, maka janganlah kita merasa hampa. Dalam hadith ada dinyatakan bahawa Allah s.w.t. memerhati kemaslahatan ham-hambaNya. Jika pemberian perkara yang diminta itu ada kebaikan untuknya maka akan diberikan, jika tidak, maka tidak akan diberikan. Ini satu ehsan Allah s.w.t. yang besar kepada kita, kadang kala kerana kurang penelitian, kita akan meminta sesuatu perkara yang tidak sesuai untuk kita.

Disamping itu, ada satu perkara lagi yang mustahak dan penting untuk diambil kira. Banyak di kalangan kita, khasnya wanita terlibat dengan satu penyakit, iaitu kadang-kadang apabila dalam keadaan marah dan runsing, mereka akan mendoakan keburukan untuk anak-anak dan orang-orang lain. Hendaklah diingat bahawa disisi Allah s.w.t. sesetengah waktu merupakan masa yang khusus bagi penerimaan doa. Oleh itu, apa-apa sahaja yang diminta pada masa itu akan dikabulkan. Si jahil itu pada mulanya telah menyumpah anaknya sendiri dan apabila anaknya mati atau terkena apa-apa musibah, dia kesana kemari menangis dan tidak pun dia terfikir bahawa musibah itu adalah perkara yang telah dimintanya sendiri dalam doanya.

Nabi s.a.w. bersabda, "Janganlah mendoakan keburukan untuk dirimu sendiri, anak-anakmu serta harta dan hambamu." Jangan pula nanti doa itu dipinta ketika waktu khusus penerimaan doa oleh Allah s.w.t. Perhatian yang lebih besar perlu diberi khususnya pada bulan Ramadhan untuk mengelakkan diri (daripada mendoakan keburukan pada bulan ini) kerana pada sepanjang bulan ini banyak sekali terdapat masa khusus penerimaan doa oleh Allah s.w.t.

Saiyidina Umar radhiallahanhu meriwayatkan daripada Nabi s.a.w. bahawa dalam bulan Ramadhan sesiapa yang mengingati Allah s.w.t. akan diampunkan dosanya dan sesiapa yang meminta sesuatu daripada Allah s.w.t. tidak akan dihampakan.

Telah diriwayatkan bahawa terdapat satu lagi perkara yang sangat penting dan perlu diberi perhatian iaitu terdapat beberapa syarat untuk penerimaan doa seseorang. Sekiranya syarat-syarat itu tidak disempurnakan maka kebiasaannya doa akan ditolak. Nabi s.a.w. bersabda, "Banyak sekalin orang yang berada dalam kesusahan menadah tangan kelangit memohon doa dan berkata, "Ya Allah, Ya Allah!" tetapi makananya haram, minumannya haram dan pakaiannya haram. Dalam keadaan itu bagaimana mungkin doanya diterima.

La haula wala quwwata illa billah..~